Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

LYNX XTERRAIN 3700 RE 900 ACE TURBO!

Dagens Crossover maskiner är gårdagens mountain maskiner, oftast hittar du dem med en bredare framvagn för att få ut det där lilla extra efter leden. Idag ska vi titta närma på något som kan liknas med en korsning av ett lodjur och en gepard, snabb när det behövs och tar sig fram nästan överallt. Att du hittar en grym uppsättning dämpare runtom skvallrar om att den tål hårda tag. Häng med när vi provar LYNX Xterrain RE 900 ace turbo. 

Tärendö i mitten av mars. Kvicksilvret ligger på -7 och snön ser så där lagom fluffig ut. Vi startar motorn med ett enkelt knapptryck. Till skillnad från fjolårets modeller finns numera Xterrainen med 900 ace turbo motorn som alternativ. En motor som gav ett bra intryck redan ifjol under provkörningen av Ski-doo och visst fortsätter den imponera!

Lynx ace turbo är rapp med bra gas svar och en effekt som räcker till de flesta. Ivrigt lämnar vi parkeringen och ger oss iväg efter leden, här uppträder maskinen ruskigt stabilt även då kurvorna är intensiva och underlaget bitvis påminner om en tvättbräda.

Dämparna sväljer guppen med bravur och du kan ligga på hårt även i de stökiga partierna. Vi borde väll egentligen inte bli så förvånad då våra finska vänner kalibrerat maskinen med KYB KASHIMA dämpare.  I framvagnen hittar vi kyb 40or som kan justeras både kompression och retur. När vi tittar i boggien så hittar vi 2 stycken kyb 46or som ska klara av hård påfrestning på leden och en och annan luftfärd.

Vi flyger vidare:

För att få ett grymt grepp på leden och bra med driv i snön har man stoppat på en 51 mm Powder max matta runt PPS2 boggien. Greppet finns då där på leden och när man tycker in tummen mot styret hissnar det i magen och leendet är svårt att hålla tillbaka. Det känns som att motorn aldrig vill sluta mata. Inför en tvär kurva gör vi en hårdare inbromsning utan några konstigheter.

Mattan på LYNX Xterrain tar ner farten snabbt och ger i sin tur bra skidtryck utan att för den skull bli nervös, släpp på bromsen sikta dig ur kurvan och med hjälp av högertummen reser skidorna ungefär 5-10 cm och suget är tillbaka i magen. Vi kommer äntligen fram till ett orört parti där vi kan prova på lössnöegenskaperna.

Lynx har tagit fram den här maskinen som en 50/50 Crossover. Det innebär att maskinen ska ta sig bra även utanför leden, när vi kommer ut på den första myren och börjar göra pudersvängar känns maskinen följsam trots sin 42” framvagn. Vi upplever även att den kliver bra på snön, det går ju inte att jämföra med en Boondocker DS men å andra sidan bygger den här fart på ett annat sätt. Trotts att snön var ganska mjuk kan du köra riktigt fort på de öppna orörda ytorna.  

xterrainen känns som en maskin jag gärna hade tagit på en riktig långstyrning. Du kan hålla ett högt tempo efter led med riktigt bra komfort och du tar dig fram utan problem även på de ospårade delarna. Att tunneln är förberedd för linq systemet och dess tillbehör är något vi tycker är positivt, det ger stor valmöjlighet till att kunna ta med de tillbehör som kommande äventyr kräver… Sammanfattningsvis är LYNX Xterrain ett riktigt hett alternativ i crossover segmentet.

Läs mer om LYNX HÄR

Läs mer om Lynx Xterrain HÄR

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen