Att åka utility förknippar nog de flesta med arbete och eventuellt en lugn och beskedlig maskin till att dra en pulka med under fisketurerna. För några år sedan gick dock Lynx rakt mot strömmen och slängde ner sin dåvarande kraftigaste tvåtaktsmotor i en ny Commander. Det gick dock inte konkurrenterna obemärkt förbi utan snart därefter fanns både Expedition, Titan och Norseman på marknaden med starka motorer under huven och rejäla fjädringsegenskaper. Inför 2020 kommer Ski-doo med en helt ny Expedition serie där värstingen heter Expedition Extreme 850 E-TEC och den har fått ta del av den nya G4 plattformen.
En Utility maskin med 165 hästkrafter… är tanken att man ska vara snabbast hem med timmerkälken? Svaret är nej även om det kanske skulle vara möjligt. Det här är en maskin med ett väldigt brett användningsområde där man kan förena både nytta med nöje.
En av de största faktorerna till det breda användningsområdet är den helt nya växellådan som har hög och lågväxel, backen har man helt enkelt plockat bort och istället använder man nu RER knappen på styret som vänder motorns rotationsriktning. En riktigt häftig funktion på den nya växellådan är att man kan byta mellan hög och lågväxel upp till 30 km/h, maskinen känner själv av om det går för fort och då spärras växelläget.
Något vi reagerade på direkt när vi testade att byta växel är att man nu fått till betydligt bättre växellägen där växlarna går i superlätt. Vissa växellådor kan behöva viss övertygelse från föraren innan man får i växlarna men inte på denna.
När är då tanken att man ska nyttja kraften i denna brutala spis? Vi känner att det är när man åker ensam på maskinen utan kälke och man låter hornen i pannan växa en aning. Det går nämligen att åka riktigt fort på led då även fjädringen är riktigt välkalibrerad och matchar effekten. Men det är kanske framförallt vid ospårad terräng som motorn kommer till sin rätt, här går det ofta tungt men med den 50 cm breda mattan och 44 mm höga kammar ska det mycket till innan man ankrar fast. Riktigt bra grepp tillsammans med den råa motorn lyfter på både smilbanden och skidorna.
Faktum är att Expedition Extreme är oerhört lättkörd storleken till trots, och det känns som den väger mindre än vad pappret skvallrar om. Helt klart är det riktigt bra balans på ekipaget där det inte är någon utmaning att åka på skrå eller göra riktiga pudersvängar.
Kan detta vara det rätta valet när man planerat in sitt livs långtur där man får plats med både packning och bensin samtidigt som man inte vill göra avkall på lite lek? Vi tror att definitivt att det kan vara ett bra val om man vill göra en extrem expedition!