Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO FREERIDE 850 TURBO R 154” – ÄNTLIGEN PUDER!

Jaaaa, vi kan inte sticka under stolen med att årets vinter varit lite speciell när det kommer till några större snömängder. Men skam den som ger sig och till slut så fick vi en rejäl dump där kompassen riktades mot Saxnäs och Marsfjäll Mountain Lodge en andra gång denna vinter. Nu ska verkligen dom 180 hästkrafterna få bekänna färg på årets långtestare Ski-doo Freeride 850 turbo R.

Under vintern har man i det närmaste nött ut väderapparna i hopp om att finna det vita pudret, och skam den som ger sig när det äntligen kom rejält med snö i slutet av mars. Sagt och gjort så lastade vi maskinerna för att åka våra 40 mil till Saxnäs och redan när vi närmade oss så kunde man se att plogkanterna var rejält mycket högre än tidigare i vinter! Vi toppfyllde både bränsle och olja då vi insåg att det kommer att gå tungt i helgen, precis vad vår turbomotor behöver.

På väg mot pudret

Efter en stadig frukost och väskorna fyllda med vätska och mat för en heldag så var det dags att bege sig ut mot en utmanande terräng med djupa snöförhållanden. Under färden mot den riktiga körningen hinner man känna lite på snön ute på myrarna, och det kommer smått som en överraskning att maskinen känns helt annorlunda. Den lösa snön gör att den blir än mer lätthanterlig och man måste vänja sig med att inte överarbeta manövrarna. Och den 154” långa maskinen som ibland kan vara svår att hålla kvar på rullen när man vill leka känns nästan som en 146” när snön gör att mattan får nåt att jobba med. En redan rolig skoter blev helt plötsligt galet rolig att köra, det är nu man känner att det är det här den är byggd för.

En summit med bättre fjädring?

Trots den aningen bredare framvagnen jämfört med Summit Experten så är Freeriden otroligt lättkörd och den är verkligen som en Summit med lite kralligare stötdämpare. Dock har jag haft oturen att köra bort en justeringsratt på ena stötdämparen fram då vi kommit lite för nära ett träd. Det hade varit fint om man ändrade utförande på denna justering så hade risken kunnat eliminerats då man ofta kan komma nära ett träd utan att man kör in i dom. Men fjädringen i Freeriden är riktigt fin och mjuk som gör maskinen följsam och lättkörd samtidigt som man kan lika på rätt bra efter leden innan det blir genomslag.

Är det värt dom extra slantarna med en Turbo?

Ja, det måste såklart köparen avgöra men vid hårdare förhållanden och lite snö så blir skillnaderna mindre mellan turbon och den utan. Är föret dock som det var under denna resa så kan vi inte annat än imponeras över Turbomotorn. Den här helgen var det verkligen med Turbo som man fick vara herre på täppan, ju tyngre det går i snön desto hårdare känns det som att maskinen går. Och man får helt enkelt inte samma fart med maskinerna utan turbo. Ja, denna helg vill man verkligen åka med turbo, dom 180hk som aldrig suckar gör åkningen så himla kul. Ställer man dessutom in balataremmen i det korta läget på det ställbara vredet vi monterat, ja då är det få som hakar på när det blir riktigt brant!

Bränsleförbrukning med Ski-doo Freeride Turbo R

De flesta vet nog att BRP´s E-TEC motorer är kända för att vara väldigt bränslesnåla, och det är även den Turboladdade motorn om man kör snällt. Vid ledkörning eller kompaktare snö där det ej krävs full gas hela tiden har motorn inte dragit speciellt mycket bränsle. Däremot under denna dag som vi körde 4,3  mil till stora delar med full mutter så märks det att dom 180hk behöver mat och det är en matematik som är svår att undvika. Både körglädjen och förbrukningen på närmare 7 liter milen var på topp denna dag och jag hade önskat fler svängar där maskinen verkligen får jobba i sitt rätta element. För jäklar vilken bra kombo nya motorn och de nya egenskaperna i G5 chassiet är! I nästa och avslutande artikel kommer vi att gå igenom hela säsongen där vi ska titta närmare på både bra samt mindre bra saker vi upplevt under vintern så det får ni inte missa.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Gillar du kläderna? Titta in 509

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

SOLLEFTEÅ SERVICE CENTER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen