Kontakta oss

Trax impressions

SKI-DOO KRYDDAR PÅ SITT FYRTAKTSSORTIMENT MED HJÄLP AV STRESSFLÄKT TILL 2019!

Säsongerna 2017 och 2018 har det formligen haglat nyheter från Skidoo. Vi på Sledtrax var ganska övertygade om att 2019 skulle bli ett lite svalare år där man andas och tar igen sig. Men tji fick vi! Man har mellan andetagen växlat ner ett hack för att fortsätta mata nyheter. Häng med på en första provkörning av Renegade X-RS 900 ACE Turbo.

När skynket drogs av stod det klart att ett turboaggregat hade hittat ner i ACE 900-snurran. Nu är man ju varken först och heller säkerligen inte sist, men skitkul att det kommer lite motornyheter med överladd.
Allt är nerpackat i det nya G4 wide-chassit. Ski-doo har valt att kalla sin kåpkonstruktion just G4 Wide, breddade för att rymma fyrtaktssnurrorna. Lillebröderna 850 och 600r har fått tilläggsnamnet G4 Narrow. Summan av kardemumman visar på två tums bredare bröstkorg för G4 Wide.

Under teknikgenomgången avslöjar man att turbofyrtaktaren ska kräma ur sig 150hk. Inte så pjåkigt då den levererar 95hk utan laddtryck. Även där upp fem hästar på 900 ACE utan turbo.  Men nu hoppar vi till det roliga, själva provkörningen!

Går med spända steg mot Renegade X-RS 900 turbon ute på uppställningsplatsen för alla maskiner ute på West Yellowstones flygplats. Trycker på startknappen till motorn som hoppar igång handlöst. Soundet ur motorn är inte lika tamt som på 900 ACE utan turboaggregat. Det hörs direkt att motorn får hjälp med syretillförseln.
När leden sträcker ut sig kläms tummen stumt mot gashandtaget. Förväntar mig ett lagg innan det börjar hända något. Men där misstar jag mig igen. Motorn vaknar handlöst och accelerationen från maskinen får håret på armarna att resa sig. Den 41 mm höga mattan greppar tag i leden och skjuter oss framåt. Var den verkligen så reaktionssnabb, motorn? Bromsar in och gör om samma procedur. Den skottar i väg på momangen, här har man lyckats med något bra.

Vi gasar vidare och kommer ut mot en raksträcka alldeles vid en kraftledning. Nu trycks tummen än en gång mot handtaget och motorn får sträcka ut.
Den går som kulor och krut. Har den verkligen ”bara” 150 pållar under huven kan man fråga sig.

Sen hinner vi med ett parti med  duktigt mycket knölar på sidan av leden, där andra trampat upp för att få känna på några pucklar över huvud taget. Likt sin bror Renegade 850 X-RS tacklar den situationen utan konstigheter och sväljer gupp med bravur.
Man märker att den är en aning tyngre men balansen är det absolut inget fel på.

Renegade X-RS lever gärna livet på tuffa leder där den kan sträcka ut eller ta sig an dåliga sträckor med gupp och hopp. Allt det utan att direkt göra bort sig utanför leden heller. Helt klart en intressant modell inför kommande säsong.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen