Ett land där allt är stortslaget, bergen, ledsystemen och vyerna, där skulle vi få lägga av de första milen på den nya Ski-doo MXZ 600 X-RS. Det är en plats där du hittar leder likt autobahn efter de stora färdstråken medans avstickare bjuder på Svensk puckelpist. Med andra ord en perfekt plats att testa detta arga bi! Hur beter sig den nya MXZ´n efter led och vad är Sledtrax första körintryck? Det ska vi nu ta och reda ut!
Ledfantastens förtrollade land.
Man kunde knappast önska mer inför denna första körning med Ski-doo MXZ X-RS 600 E-Tec, West Yellowstones vackra landskap kombinerat med ett galet stort ledsystem. De första milen bjuder på breda slingrande leder, med sin välbalanserade vikt och knivskarpa styrning känns MXZ´n både arg och ruskigt snabb efter leden. 600 E-Tec är ett hjärta som bultar hårt och bevisar att man inte behöver ha mest kubik för att ha mest kul! Motorn levererar bra med kraft och det går bitvis riktigt fort. Den nya Brembo 4-kolvs bromsen kommer väl till pass med sin blixtsnabba respons för att snabbt få ner farten igen, ett litet plus är det justerbara handtaget som gör att du kan anpassa avståndet efter just dina händer.
MXZ i ny kostym!
Till denna säsong kommer MXZ X-RS 600 E-tec i den nya plattformen REV Gen5, med det följer en modern och mer strömlinjeformad plast som ser clean och aggressiv ut på samma gång. Det är faktiskt bara instegs modellerna NEO och Sport som inte är klädd i det nya chassiet till denna vinter. REV Gen5 tar verkligen MXZ X-RS till nästa nivå både då det kommer till utseende och känsla av maskinen, en modern look och genomtänkta detaljer ger en premiumkänsla. Känslan från cockpit är snygg och inbjudande, med sin framflyttade styrstång och anpassade dyna vill man direkt ut och köra denna ledpiskare!
En fjädring med DNA från Racing.
Under vår körning hade vi långa partier med fantastiska leder, de var både breda och slätare än vad många av oss svenskar är vana vid. Det är självfallet glatt att köra fort efter dessa men undertecknad är svag för de stökigare partierna. När vi rundade tillbaka mot byn körde vi en av de lederna som inte var lika väl preparerade, här kommer verkligen MXZ X-RS 600 E-tec till sin rätt. Både i framvagnen och boggie hittar vi de kraftiga KYB 40 EA-3 R dämparna, de får arbeta hårt efter den knöliga leden som växlar mellan tvättbräda och långa whoopisar.
Trots hård belastning mot underlaget upplevs maskinen stabil och lättkörd, den får inga konstiga kast eller kickar trots att det bitvis går riktigt fort. R-Motion X boggien jobbar väldigt bra ihop med RAS X framvagnen och gör de annars jobbigt knöliga partierna till en rolig utmaning längs färden. Det enda som fattas är ett par lika väl kalibrerade ben som klarar stå emot syran under de längre partierna!
Vi sammanfattar en dag bakom styret på MXZ X-RS 600 E-tec!
Kort och gott kan vi säga att det var en fantastiskt rolig dag bakom styret på X-RS´n, undertecknad blir påmind om hur kul det är att köra efter led! Denna maskin är dessutom riktigt lättkörd och väldigt potent trots att det “bara” är en 600A, fartresurserna finns där samtidigt som både inköp och drift blir billigare än hos sina större syskon. Ledlamporna med sitt kraftiga sken är ett välkommet inslag till vår nordiska miljö som är mörk stora delar av vintern. Med sin väl kalibrerade fjädring blir maskinen både lätthanterlig och busig. Har ni inte testat en Ski-doo MXZ X-RS 600 E-tec skulle vi på Sledtrax varmt rekommendera det!