X har länge förknippats som namn som sitter på en av Ski-Doos toppmodeller, och förra året släpptes Renegade X 850 E-TEC borta i nordamerika. Det vi saknade var dock en X med tillägget RS som är det värsta Ski-Doo kan erbjuda. En maskin med racinggener hämtade direkt från crossbanan. Mycket vill ha mer och nu lanserar Ski-Doo en helt ny Renegade X-RS i G4 chassiet. Här kommer våra första intryck på en av nästa års ledraketer.
Vi har testat Ski-Doo Renegade X-RS 850 E-TEC under bästa tänkbara förhållanden i USA, på breda härliga leder. Samt en hel del körning på helt opreparerade ställen, där knölarnas storlek fick en att bli lite nervös ibland.
Det första som slår en är hur snabb nya Renegaden är tillsammans med den råa 850 motorn.
Nästan oberoende av hastighet slås man gång på gång av vilket klipp det är när gashandtaget trycks mot styret. Ett lätt skidres sen bär det iväg med en acceleration som påminner om en tävlingsmaskin. Föregångaren brottades lite med ett något sävligt gassvar. 850 är istället kanske den rappaste tvåtaktaren just nu.
När vi närmar oss ett kurvigare parti på leden nyper brembo racingbromsarna riktigt bra, det ger en bra förtroende och trygghet i körningen. Och är det nått som är kul med nya X-RS 850 är det att köra på full attack i gropiga och kurviga partier. Hela maskinen känns oerhört trygg utan otrevliga överraskningar, man slås också av hur lättstyrd Ski-Doon är.
Oftast brukar en maskin vara lättstyrd när den har lätt skidtryck, och understyrning brukar vara det som förknippar en lättstyrd skoter.
Fallet är inte så hos Renegaden utan här är styrningen sylvass och lättstyrd på samma gång, sannerligen imponerande.
När vi är inne på kurvtagning känner man att dom nya sidokåporna ger en väldigt bra stöd för knäna, oavsett om man sitter långt fram med ett knä i kåpans yttre läge. Eller när man sitter längre bak på dynan är kåporna bekvämare än på föregångaren. De är helt enkelt gjorda för att man ska få bra stöd vid olika positioner på maskinen.
Till Sverige kommer Renegaden utrustad med en matta som har 41mm höga kammar och är dessutom dubbad. Allt för att ha bästa grepp oavsett om leden är isig eller snöig, väldigt bra allroundmatta måste vi säga. Helt klart ett klokt val av BRP att välja den mattan.
Det är en hel del som skiljer X-RS från X modellerna. På X-RS maskinerna är styrstången aningen längre fram för aktivare körning och för att vara bättre vid stående körning på riktigt ojämna partier. Även chassiet har mer förstärkningar, där bland annat fotstegen fått tjockare aluminium för att vara stadigare, 3mm istället för 1,8mm.
Nu är det inte bara chassiet som är stadigare utan man har även riktigt kraftiga stötdämpare för att klara av den allra hårdaste körningen.
När det kommer till fjädringen är det bland det bästa på hela maskinen. R-Motion boggien tillsammans med KYB stötdämparna sväljer i princip allt man kastar åt dom, utan att bjuda på oväntade returkast eller genomslag. Riktigt bra kalibrering direkt från fabrik helt enkelt.
Renegaden i sin nya kostym är ett grymt lyckat koncept där man kan köra väldigt långa sträckor utan att bli trött i kroppen. Den är mjuk och följsam även i lite lägre farter trots att den också klarar att köras stenhårt på nästan crossbaneliknande leder.
Vill man kunna åka snabbt och långt på utmanade leder är Renegade X-RS en av de allra vassaste maskinerna nästa år. Även en lugnare sväng med familjen fungerar utmärkt med den bekväma fjädringen.
Perfekt för våra Svenska förhållanden med varierande standard på leder och även snöförhållanden.