Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT 600R – SLUTRAPPORT

Snabbare än en oljad blixt flyger säsongen sin kos. En relativt snöfattig sådan och med lång väntan tills det att Kung Bore tog sig i kragen och började leverera det vita guldet. Men trots taskiga förutsättningar från början så hann vi med närmare 100 mil på vår Ski-doo Summit 600R E-tec, i alla de möjliga snöförhållanden. Häng med när vi deklarerar bokslut för de körda milen.

Vi började säsongen med en ganska rå motor som inte gick hundra procent rent, och det har vi inkörningsprogrammet att skylla. Ganska omgående började den sakta men säkert att gå bättre och bättre. Det tog dock närmare 25 mil innan det ville släppte helt, bluddrandet. När motorn var inkörd minskade oljeförbrukningen markant och den ville även ha aningen mindre soppa för samma körning. Bränsleförbrukningen är en av E-tec motorernas paradgrenar. När skotern inte högbelastats och vi har dragit pulkan bakom den så har förbrukningen legat så lågt som 1.2 liter per mil vissa turer. Det är verkligen imponerande. Snittet över säsongen hamnade på ca 1.7 liter. Det beror på att många av det sista milen blev just pulkdragning tillsammans ute med familjen.

Med det sagt är det dock inga konstigheter att spola igenom spridarna en hel del soppa vid rätt förutsättningar. När snön legat som djupast under vintern så har vi haft snitt upp mot närmare fem liter milen. Några gånger 4.3 och andra 4.9 liter per mil. Är man bara nog hård på gasen så går det absolut att bränna soppa även på en Summit SP E-tec 600R.

Styrkan i motorn hur är den?

600R E-tec är en väldigt rapp skapelse, rent ut sagt riktigt vass från botten. Det har den ärvt från storebror 850 E-tec. 125 vilda hingstar har gjort att vi klarat oss bra under säsongen. Men under det absolut snörikaste dagarna hade det inte gjort något om det funnits mer krut under huven. Det blir ganska kännbart att man inte får det där sista snurret i mattan som krävs för att kunna ta sig an de brantaste backarna. Sen har det varit lite lite pulver när kniviga situationer uppstått. Den har inte riktigt velat lyfta skidorna i dessa lägen vilket kanske hade behövts för att kunna vända smidigt och undvika en fastkörning. Men när den lösaste snön tagit ihop har den varit enormt rolig att köra. Det är en potent sexhundra fast vill man åt den där sista styrkan så måste man upp i motorvolym, vilket vi hade i våra beräkningar när vi valde att testa 600-motorn.

Mångsidig

Summit SP 600R E-tec har inte någon kortat “Shorty” tunnel. Detta i kombination med en riktigt stor kylare gör maskinen till en potent pulkdragare. Pulkan från NTS-Sledparts har släpat efter nästan 40 mil i vinter och inte en enda gång har vi behövt stanna för att skotern har gått varm. Vissa gånger har leden varit så sönderkörd att vi bara kunnat köra i kryptempo i flera kilometer. Trots det har vi klarat oss från varmgång, något som imponerat stort på oss.

Lin-Q ett system med tusen möjligheter

Likt en schweizisk armekniv är mångsidigheten enorm. Med massor av tillbehör som går att bygga på i alla de möjliga konstellationer är det lätt att hitta något som passar ens personliga smak. Vi valde att förvandla vår SKI-DOO SUMMIT 600R till en familjeskoter när fåglarnas kvitter vaknade till liv och snön på riktigt börjat smälta. En dubbeldyna med ryggstöd, högruta och större förvaringsfacket ovanför instrumentpanelen monterades. Tack vare Linq-systemet så tar det enbart ett par minuter att plocka bort dubbeldynan och ryggstödet för att smidigt montera tillbaka enkeldynan. 

Sammanfattning

Om vi kikar i backspegeln har det varit en säsong med smärtfritt ägande av en trevlig SKI-DOO SUMMIT 600R. Vi har inte behövt byta någon rem och den ser fortfarande ut som ny, trots att den fått bekänna färg under lössnöperioden. Vi har inte heller råkat ut för några andra driftstopp. Den har klarat allt vi utsatt den för med bravur. Ena dagen pulkdagare till att nästa sadla om till bergsklättrare. Förväntningarna var ganska höga, och den har verkligen levererat och nått upp till dessa. Vi kan varmt rekommendera en Summit SP 600R E-tec. Behöver man använda maskinen som pulkdragare emellanåt så är denna skoter verkligen ett bra alternativ. 

Försäkra din snöskoter via SVEDEA

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen