Kontakta oss

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT EXPERT 850 – SUMMERAS

Det är nu dags för oss att sammanfatta hur det har gått med långtestet av Ski-doo Summit Expert 850. Vintern börjar nämligen att lida mot sitt slut och om än det finns kvar några riktigt härliga vårveckor i fjällvärlden är det snart dags att byta fordon. Dags att ställa undan snöskoter, hänga upp skoterkläderna och låsa förrådet. Vi på Sledtrax kommer snart att vända blad och återkomma med sommarens powersport-aktiviteter! Men innan vi gör det måste vi berätta om vilken vinter vi fått vara med om, och hur det gått för summiten i detta långtest, häng därför med i denna slutsummering!

Ski-doo summit expert

Långtestet av Ski-doo Summit Expert 850 har nu pågått under en riktigt lång och härligt säsong. De första åkturerna fick vi göra under julledigheten i december och nu cirka 50 kördagar och 170 mil senare är det dags för oss att sammanfatta vad denna resa har inneburit. En resa med både toppar och dalar.

Som vi i tidigare artikel informerade er om hade vi initialt bekymmer med onormalt slitage av variatorremmar, något som får de flesta att dra öronen åt sig. Som en lösning på detta gjordes en översyn av skotern och slutligen fick vi testa på en annan variatorkalibrering. Detta visade sig vara ett bra recept!

Ski-doo summit expert i vackra vyer

Efter verkstadsbesöket har vi hunnit med att köra över 70 mil på variatorremmen och den är fortfarande i skick som ny. Helt klart ett lyckat resultat måste man säga. Och om vi skall gå vidare på det spåret måste vi även passa på att berömma Ski-doo för en slitstark drivlina. Trots en lång vinter med tuff körning i varierande förhållanden har vi inte behövt göra några reparationer eller översikter.

Variatorerna har vi inte behövt ta isär en endaste gång och mattan har fortfarande alla kammar på plats och känna lika fräsch som när den var ur kartong. Skotern bara går och den där tighta känslan i en ny skoter, den sitter i. Detta är kanske en av anledningarna till att Ski-doo kräver service först efter 300 mil, man vet att det inte behövs några större åtgärder helt enkelt.

Sidehilling

Körmässigt har vi inte mycket att klaga på. Det är en ruskigt kapabel och lekfull maskin. Att ta sig upp för branta backar gör man utan problem, speciellt om man ställer in centerdämparen på det kortare läget. Motorn har riktigt bra med klös och det svarar bra när man tar om tack vare en bra backshift. När det sedan kommer till skråkörning är skotern lätt att ha och göra med.

Det enda vi kan anmärka på är att det är tufft att få skoter att svänga nedåt när man kör på skrå. Det är görbart men det krävdes mycket tid bakom styret innan manövern sitter på plats och även då krävs det en del input för att göra det. Detta är något som känns ännu mer nu under vårens blöta snö, då skidan gärna vill gå igenom snön snarare än att kliva upp på den.

Close up

Förarmiljön är, som vi under tidigare artiklar varit inne på, väldigt rymlig och känns luftig. Det sitter inga onödiga knappar på styret och det är inget som kommer att ta ens uppmärksamhet från körningen. Precis som det bör vara på en lössnömaskin. En mindre detalj vi önskar är ökade valmöjligheter i displayen, det går exempelvis inte att se varvtal samtidigt som motortemperatur.

Om vi kollar vidare på förarmiljön så är det genomgående väldigt tydligt att det är just en lössnöskoter. Fotstegen har bra grepp och dynan är aldrig i vägen, något som gör det riktigt trevlig att köra teknisk skogsåkning. När man hoppar mellan fotstegen behöver man aldrig vara orolig för att halka till, när foten landar på fotsteget står man stabilt.

Flygtur

Hur har då utrustningen fungerat för oss? De största höjdpunkterna är stötdämparna samt tunnelväskan, som enskilt är den bästa utrustningen man kan köpa till denna skoter. Stötdämparna från Öhlinscenter har till och med överträffat våra förväntningar. Efter att dessa monterades blev det en helt ny upplevelse att köra i stökigare terräng, det var som dag och natt. Vid krypkörning känns skotern lika följsam och trygg, och vid hopp och lek behöver man aldrig oroa sig för att landa hårt. En solklar rekommendation.

Samma gäller den vattentäta tunnelväskan med 26 liters kapacitet som är ett måste. Denna väska är nämligen bra på flera sätt. Den största fördelen är det stora spannet av lastkapacitet. Om man exempelvis enbart har med sig en kamera så ser det extra tyget till att hålla kameran på plats, så att den inte hoppar omkring. Skall man nästa dag ha med sig mat åt en hel bataljon så ökar man bara höjden på väskan så är det löst. Som pricken över i:et är den dessutom väldigt stryktålig.

Min bästa vinterkompis

Hur sammanfattar vi då Ski-doo Summit Expert 850? Efter detta ordentliga test kan vi med gott samvete säga att Summiten fightas om pallplatser när det gäller lössnöskotrar. Det är den mest lekfulla maskinen på marknaden och att den dessutom klättrar mycket bra, det gör inte saken sämre. Det är en långtestskoter som vi gärna skulle behålla en säsong till, vilket är ett mycket gott betyg!

Läs fler LÅNGTESTER

Kontakta din lokala Ski-Doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

AUTO-BLÅ

E-SON

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen