Ski-doo sparar verkligen inte på krutet inför modellår 2021 och största nyheten är utan tvekan Summit Expert Turbo meden överladdad E-TEC 850 motor. Det är inte bara en stor grej i skoterbranschen utan denna Rotax motor är först i världen oavsett applikation med en Turboladdad tvåtaktare. Helt klart imponerande och här kommer våra första intryck av Ski-doo´s vassaste klättrare nästa säsong.
Även vi har drabbats av Coronaviruset genom att BRP ej kunde genomföra pressvisning och testkörning av nästa års maskiner som skulle ske i vår. Dock har Sledtrax haft förmånen att vara bland dom första Svenskarna som har testkört Ski-doo´s nya Summit Expert Turbo. Under V4 i slutet av januari befann vi oss i Revelstoke i Kanada där vi fick möjlighet att låna en Summit 850 E-TEC Turbo från Full Speed Rentals som precis hade fått hem maskinen.
Förhållandena kunde inte bli bättre med massor av ny pudersnö i kanske världens bästa snöskotermecka. Vi har kört många tvåtaktare tidigare med olika eftermonterade turbo kitt, och även om maskinerna har gått riktigt hårt har det alltid funnits en aning lagg. Det vill säga att motorn upplevs lite seg innan laddtrycket kommer från turbon och man har inte det krispiga gassvaret som en vanlig tvåtaktare har.
Teknikerna på Rotax har dock jobbat hårt med att lösa den biten med sin nya turbo motor och efter att vi provkört den kan vi konstatera att dom vet vad dom sysslar med i Österrike. Motorn går som kulor och krut där vi inte känner av något turbo lagg alls, gassvaret är precis lika bra som på E-TEC 850 utan turbo vilket är otroligt imponerande. Trots att man inte tar ut mer effekt än utan turbo märks det verkligen att det är bra drag genom hela registret och ju högre upp på berget man kommer desto större blir skillnaden.
För varje 100 meters stigning tappar en motor utan överladdning ca 1% av effekt vilket innebär att redan vid 1000 meters höjd saknas det ungefär 16 hästkrafter i samma motor utan turbo. Vi upplever också att motorn känns starkare i mellanregistret framförallt när det går riktigt djupt och tungt.
Kan det vara så att tvåtakts turbo är det som kommer att gälla ett bra tag framöver när det kommer till effekt kontra viktförhållanden på en lössnö maskin? Endast framtiden kan svara på det men det känns väldigt förhoppningsfullt.
För att hålla nere vikten har man utvecklat en ny lättviktshuv som sänker vikten med ca 2,8 kg och dynan som redan varit lägre på årets Expert paket blir ännu lägre inför 2021 för ökad smidighet. På den nya huven hittar vi också en ny 4,5” display som visar mer information samtidigt jämfört med den förra displayen.
Helt klart en riktigt läcker maskin för dom som vill ha det allra värsta som Ski-doo erbjuder på lössnösidan. Ett högt pris kan tyckas men att eftermontera en turbo kostar oftast betydligt mer och man kanske inte behåller det grymma gassvaret?