Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT SP 600R – FÖRSTA SVÄNGARNA

Väntan på att få göra den första riktiga turen på sin nya maskin känns alltid oändligt lång. Än värre är det då snön inte verkar vilja komma trots att december har passerat. För tillfället är snödjupet dryga 50 centimeter med obefintlig botten. Så att testa Ski-doo summit 600R till sitt yttersta får vi vänta med. Summiten har i alla fall fått dryga 50 kilometer på trippen, häng med då vi redogör för dem.

Med helgen i sikte glödar förhoppningarna i gång om att kunna köra skoter. Solen når med nöd och näppe över bergstopparna, men var dag blir det lite ljusare. På premiärmorgonen visade termometern minus 24 grader celsius. Fast vad gör det, nu när man piggnat till från Corona och fått vänta alldeles för länge innan man hämtat sin skoter. Nä, här ska de banne mig köras. Undertecknad klär på sig i ullunderställ, eluppvärmd väst och riktigt varma handskar. Frysa får vi göra en annan gång. Men på färden ner för berget mot myren där all action skall ske kryper kvicksilvret ner ytterligare en handfull grader. Det biter till rejält i kinden och den där balaklavan som blev kvar hemma gör sig än mer påmind.

E-tec 600r motorn känns aningen rå, men det har vi inkörningsprogrammet att tacka. Den får mer olja under inkörningstiden, vilket de mörka fläckarna på snön direkt under avgassystemet avslöjar när skotern står stilla på tomgång en stund. Vid de första kilometrarna vill den till att bluddra lite lätt vid vissa varvtal. Men allt eftersom kilometrarna tickar på börjar motorn att gå renare. När mätaren visar 15 kilometer och kinderna känns som isbitar, då vänder vi kosan hemåt. Vi håller tummar och tår att snön skall vräka ner.

Skotern blir stående ungefär en vecka, sen kommer det en efterlängtad dump med femton centimeter av nysnö, att man kan bli så glad av lite lätt snöfall. Den äldre snön har satt sig en aning, fast någon botten för att dölja stubb och sten uteblev tyvärr. Suget efter körning tar över och med plusgrader i sikte så måste varjer minut bakom styret tas tillvara på. Motorn hoppar igång enkelt av en knapptryckning på styret. Faktum är att det är enda sättet att starta maskinen på, ja nästan. Det finns med ett snöre och en plastklo att fästa runt variatorn vid nödfall, ifall att inte elstarten skulle fungera av någon oförutsägbar anledning. För någon magnapull är inte Ski-doo Summit 600 Sp utrustad med. Det är även något som jag saknar. Strulande batteri och tvivelaktig polkontakt har vi provat på tidigare, en sådan gång underlättar det otroligt mycket med en vanlig hederlig magnapull. Displayen visar att 85% återstår av inkörningen uppstart. Den lilla sexhundran känns betydligt vassare än just en sexhundra. De 125 hästarna som finns under huven måste vara svarta italienska fullblodshingstar som hittat dit. Gasresponsen a la storebror E-tec 850 har lyckligtvis även 600R E-tec:en också ärvt.

Hur pass smidig är den?

T-motion gör det enkelt att lägga omkull maskinen och få den på sida. Men den uppfinningen ligger Summit aningen i fatet då det kommer till skråkörning. Den vill mer än gärna putta ut bakdelen och få maskinen att wash out:a. Här finns det dock vissa eftermarknadsprylar för att råda bot på problemet, eller i alla fall lindra symtomen. Med på tok för lite snö på backen gör vi ett tappert försöka att känna på skotern. Som sagt smidigheten imponerar och det blir lätt att överarbeta skotern så vi hamnar på sidan i våra försöka att burka på de öppna myrarna. Fästet i mattan är grymt och skidorna lyfter gärna över snön vid fulla gaspådrag.

Det känns fantastisk att äntligen har säsongen rullat i gång. Vi kommer nog trivas bra ihop under den kommande vårvintern. Skidoon får även avslutningsvis ett stort plus i kanten för finishen på grejerna. Allt på skotern känns så här långt välgjort och med bra passform. Till nästa uppdatering kommer vi att montera en del tillbehör. Så be till gudarna att snön nu börjar att falla på riktigt i vårt avlånga land, och håll utkik efter nästa uppdatering!

Försäkra din snöskoter via SVEDEA

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen