Kontakta oss

Trax impressions

SKI-DOO SUMMIT X 154” TURBO

Om du inte har behov av det lilla extra, men fortfarande vill ta dig fram i den svåraste terrängen, då kan det här vara rätt maskin för dig. Ski-Doo Summit X 154” Turbo utan Expert-paketet har en enklare stötdämparinställning och Pilot DS 3-skidor. Små detaljer som gör skillnad Absolut, men där du ändå får med de viktigaste egenskaperna och tillbehören, Shot-start och 10,25” display. Vill du veta mer om denna lössnöraket från Ski-doo och hur den hanterade den magiska terrängen i West Yellowstone, häng då med!

På jakt efter bättre snö!

Snöförhållandena var inte som förra året när vi besökte West Yellowstone och på jakt efter mängder med snö blev vi något besvikna. Men i eftertanke kan vi säga att förhållandena är ganska jämförbara med Skandinavien, vilket är ett plus när vi ska bedöma Ski-Doo Summit X 154” Turbo. Efter många om och men lyckades vi till slut hitta en brant bergssida där snön hade lagt sig ordentligt, adrenalinet ökade snabbt och vi fick äntligen testa köregenskaperna hos denna klättermaskin.

Egenskaper med kvalitet

Vi tog oss upp i den djupa pudersnön och relativt branta sidor för att testa maskinen fullt ut. Det första du märker är hur mycket hjälp du får av turbon som sitter under huven. Den ger enorm matthastighet som hjälper dig snabbt uppför bergssidan, något som är till stor hjälp här där vi kör på mellan 2000 och 3000 meter över havet. Behovet av turbo hemma är inte detsamma som här, men du kommer ändå märka skillnad och även om effekten inte förändras väsentligt, kommer troligen leendet på läpparna att göra det, då visslande ljudet från turbon är magiskt.

Expert-paketet har 34” framvagn medan denna har 36”. Det ger märkbara skillnader, men vi hittar både fördelar och nackdelar här också. Till exempel, om du kör mycket led och över gamla spår kommer 36” framvagnen att kännas mycket stabilare och lättkörd. Medan 34” är fördelaktigt i terräng där man kör mycket brant och behöver navigera genom elak terräng.

BRP:s teknologi  

Om vi bortser från köregenskaper har BRP utvecklat både shot-starten och 10,25” displayen. På Ski-Doo Summit X 154” Turbo hittar vi både dessa funktioner. Om du inte vet vad dessa finesser är så fungerar shot-starten enkelt förklarat som en elstart, men utan att det påverkar vikten så mycket. Lössnömaskiner är vanligare utan elstart för att spara så mycket vikt som möjligt, men BRP har kommit fram med shot-starten som fungerar på samma sätt. 10,25” displayen är skärmen som har funnits på marknaden ett tag nu, men som har fått en stor uppgradering. Vi slipper nu att vara uppkopplade med mobilen för att kunna använda GPS-funktionen. Tidigare var vi beroende av telefon kopplad med kabel, men nu har de integrerat GPS i displayen!

Sammanfattning

Även om Ski-Doo Summit X 154” Turbo inte kommer till Skandinavien då denna endast finns med Expert-paketet, är det roligt att kunna testa en sådan maskin med många likheter och olikheter. Dessa maskiner delar många liknande egenskaper, men jag skulle ändå hålla en fördel på Expert-maskinerna. Utöver detta har Ski-Doo skapat en lättkörd och härlig snöskoter med lössnöegenskaper som är i toppklass! Fantastisk maskin med kvalitet och finish!

Försäkra din Snöskoter via LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Bygg din egna på SKI-DOO

Läs några fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

TRAKTOR & HUSVAGNSSERVICE

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen