Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165″ – LEVERERAD OCH HUNGRIG PÅ PUDERSNÖ

Förvänta dig en leverans vecka 52. Saaaay whaaat?? Jag var garanterat inte ensam om att sätta hjärtat i halsgropen när den sena leveransen meddelades. Med lite tur brukar det gå att hitta bra körning redan i slutet av november, och nu ska skotern dyka upp efter Julafton? Det som varit tur i oturen är dock att Kung Bore legat i dvala fram till Jul. Men nu är både skotern och snön här, därför är det hög tid att köra igång långtestet av den nya Summiten på allvar.

Till sist var äntligen vecka 52 här och Stefan på Tords motorservice var garanterat nöjd över att kunna meddela att maskinen var leveransklar. Samtalen innan har från min sida varit ungefär som när ungarna i baksätet frågar om man är framme snart…..

Väl inne i butiken stod ett gäng Summit G4 uppställda, och längst fram var vår långtestmaskin. Innan lastning gick Stefan och hans mekaniker igenom maskinen där de förklarade hur allting fungerar på årets maskin. Största skillnaderna mot förra årets Summit om man tittar ur service synpunkt är den nya P-Drive variatorn, justeringarna på denna skiljer sig en del men är till det bättre. Vi kommer att återkomma till variatorn senare i vinter.

Oljetanken har bytt sida och sitter numera över variatorerna för bättre balansen i maskinen, här får man vara lite försiktig och inte söla allt för mycket med oljan.
Jag får också en genomgång av kedjehuset för att kunna göra oljebyte samt spänna kedjan vid behov.
Kedjesträckaren är numera superenkel och man kommer åt den bara genom att öppna sidokåpan. Ingenting behöver tas bort och slutburken kan sitta kvar vid justering.
Inte ens en låsmutter sitter på justerskruven som enkelt justeras med samma verktyg som man byter variatorram med, här har man definitivt tänkt till.

Nått som var lite chockande var att första service är vid 150mil, helt galet länge om man jämför mot tidigare modeller och även bland andra märken. Det är säkerligen därför vissa justeringar gjorts enklare för att man själv kan justera spänningen på mattan. Samt justera kedjesträckningen och byta olja vid angivna miltal i serviceboken.

Väl hemma i garaget går jag noggrant igenom variatorerna med bromsrengöring och papper. För på fabriken sprayas det på en slags konserveringsolja för att hålla aluminiumen fräsch och snygg, eftersom oljan förhindrar att det oxiderar. Nackdelen med denna olja är att det kan få variatorremmen att slira och man får onödigt högt slitage på den. En annan sak jag kikar på innan första svängen är all ljudisolering som tillkommit till i år. Mycket isolering isolerar även värme samt minskar luftflödet och höjer värmen under huven. Även här vill jag ha så lite värme som möjligt vid variatorerna för att ge remmen ett drägligare liv.
Blir inte skotern bullrigare då? Det är mycket möjligt men själv hör jag ingen skillnad alls och skotern har ett väldigt tyst och behagligt ljud även utan filtmattorna.

Nått mer än detta var inte aktuellt före första turen och nu börjar vi lägga mil med maskinen, vi får helt enkelt testa om det behövs ett lägre styre eller andra justeringar för att anpassa Summiten efter föraren.
Pudret har kommit till fjällen och Summiten testas för fullt, och snart får ni dom första körintrycken.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen