Yamaha gjorde år 2014 ett återinförande av modellen Viper, denna gång i ett nytt chassie och med en mycket kapabel 4-takts motor. Nu till 2019 har maskinen varit ute på marknaden ett tag och är väl avlusad. Yamaha kommer att behålla denna beprövade plattform på nya SR Viper X-TX LE 141″. Detta är dels för att hålla ner priset, men även för att den bevisat sina styrkor. Nyheter på maskinen från tidigare år är att X-TX:en blivit klart mer mountain inspirerad.
Mellansegmentet av skotrar är något som yamaha länge varit duktiga på. Halvlånga skotrar som hanterar leden med bravur men även bemästrar terrängkörningen. Till 2019 finns det nu två alternativ att välja mellan. Den ena heter Sidewinder och den andra heter Viper.
Är man ute efter att ha den absolut extremaste skotern på marknaden, som vill slita av armarna från kroppen vid gaspådrag, då är det Sidewindern som är rätt maskin. Är det istället en mer lagom skoter man är ute efter då är Vipern perfekt. Missuppfatta nu inte, Vipern är långt ifrån en slö maskin. 4-takts motorn på 1049cc levererar effekt så det räcker och blir över för de mesta äventyr.
Inför provkörningen av skotern så förväntar vi oss att denna maskin skall kännas väl bekant, vilket den också gör. Dock känns det direkt att det är någonting som är annorlunda. Går ej att sätta fingret på det riktigt. Kan det vara dynan, skidorna eller framvagnen? Kanske kombinationen av dem alla. Men skotern upplevs smidigare än tidigare modeller.
På leden upp mot bergen är maskinen en fröjd att köra. Körställningen är bra och man flyttar lätt tyngdpunkten från sida till sida för att på bästa sätt ta kurvorna. In i kurvorna är det lätt att få ner trycket på skidorna som svarar förvånansvärt bra för att vara lössnöskidor. Vid kurvtagning är den inte lika alert som exempelvis konkurrerande Backcountry XR-S eller Switchback Assault, men den är mer konsekvent och förutsägbar. Mer lagom.
Vid guppigare partier märker man att Yamaha inte sparat in på stötdämparna. De är justerbara Fox QS3 som tar emot smällarna som ingenting. Vi tar fart in i ett lite större hopp och väl i luften känns skotern väldigt stabil, kanske mindre lekfull än andra skotrar, men trygg och gör inga protester när man slår i landningen. Det är helt klart en rolig skoter att hoppa och leka med.
Väl framme vid bergets fot, efter några mils ledpressande, där ligger djupsnön och lockar. Nu sätts lössnöegenskaperna verkligen på prov. Alla hästar i 1049cc motorn vrålar ut och upp mot klipporna bär det av. Lagom långt upp på bergssidan väljer skotern att tappa farten och övergången till skråkörning görs med enkelhet. Det märks här att skotern blivit lite mer lössnöorienterad än föregångarna.
Vi vänder nosen nedåt och börjar körningen mot bergets fot igen. Här är skotern riktigt trevlig och svarar direkt på all input som den får. Samma gäller när berget flackar ut och de långa pudersvägnarna bär en iväg över vidderna.
Sammanfattningsvis är detta en trygg och beprövad skoter som gör sig lagom i alla kategorier. Yamahas budgetvariant i mellansegmentet, den kommer att platsa bra i Sverige, landet lagom.