Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

TEST – CROSSOVER 150 – MER EFFEKT ÄN NÅGONSIN!

Det är relativt tunt med riktiga nyheter i 150 klassen i år, ett så kallat mellanår. Det vill säga att det är svalt med nyheter och endast små detaljer har ändrats från fjolåret. Den enda tillverkaren som har något riktigt nytt att komma med är Yamaha med nya Sidewinder som äntligen har turbo som standard. Ett frustande monster som ger dig ett laddtrycksberoende som är svårt att bli av med. Kan den utmana resten av gänget och fjolårets vinnare Lynx X-trim RE 800? Den som läser får veta!

Dessa effektstinna maskiner står på startlinjen:
Polaris
Polaris 800 Switchback Pro-X
Ski-Doo
Ski-Doo Freeride 137″ 800R E-TEC
Ski-Doo Renegade Backcountry X 800R E-TEC
Ski-Doo Renegade X-RS 800R E-TEC
Yamaha
Yamaha Sidewinder X-TX LE 137
Yamaha Sidewinder X-TX LE 141
Yamaha Sidewinder X-TX SE 141
Lynx
Lynx Xtrim RE 800R E-TEC

Här kvalar bara en maskin in ifrån Polaris och det är välbekanta Switchback Pro-X som inte har några nyheter av mekanisk betydelse. Displayen med inbyggd GPS har fått sig en uppdatering och numera kan du streama musik via bluetooth, men vi anser om du hinner med det när du sitter bakom en frustande 800:a har du köpt fel skoter… Nåväl, skotern i sig är inte sämre för det, fortfarande lika bra på våra Skandinaviska leder där du ska kämpa hårt för skotern ska säga stopp. Om det ens är möjligt.

Utanför leden är egenskaperna kanske inte lika smickrande men det vet vi vid det här laget. Den tar sig fram skapligt men den “bökiga” boggien med sin svans flyter inte igenom snön som en traditionell variant. Vill du ha en skoter som är sportskoter snabb på leden samtidigt som den klarar av att ta en liten sväng i lagom djup snö så är den ett hett alternativ, utan tvekan. Maskinen är faktiskt en riktig höjdare inte minst komfortmässigt.

Yamaha

Här vi det mest intressanta för året, en Yamma med turbo original. I övrigt är den nästan lik Vipern på alla sätt och vis förutom till utseendet med den senaste och förbättrade framvagnen som gjorde den mera lättkörd och minskade skidtrycket. Det finns tre olika varianter men huvudspåret är tilläggsnamnen LE och SE, det som skiljer är att LE har snäppet värre dämpare med sina Fox Evol 3 och en matta med 57 mm om du väljer den som är 141-tum lång. Ja det låter krångligt med alla beteckningar och utrustning hit och dit, enklast är att surfa in på Sledtrax modellguide. Här finns all nördig fakta du behöver uppradat snyggt och prydligt.

Hur är dom att köra då? Vi lägger fokus på den vi anser har störst chans mot konkurrenterna, X-TX LE. På led saknar den motstycke när leden breder ut sådär amerikanskt som det ofta ser ut runt Yellowstone, som bilnörd och laddtrycksberoende är det en fröjd att trycka in tummen och känna fläkten börja ladda upp för att sedan skicka iväg japanen i en sjuhelsikes fart! När det sen börja bli lite kurvigt får man kämpa lite hårdare för att hänga med men årets Yamaha är närmare än någonsin. Vi sticker ut hakan och menar att den till och med passerat sina konkurrenter i många delgrenar.

Väljer du 141:an med 57 mm kammar får även en maskin som hävdar sig riktigt bra i frihet, det skulle kunna sitta två decimeter höga kammar och den skulle fortsätta mata bara. En sjuk motor! Tack vare den förbättrade framvagnen som kom ifjol till Vipern är den inte omöjlig att göra några goa svängar i pudret med heller. Turbomotorn ser till att mattan skottar så in i helsike. Visst, den extra vikten som hela paketet med 4-takt innebär gör den något mer tungrodd, trots den vassa motorn. Man lär sig köra den här maskinen efter ett tag och då ni mitt herrskap har man kul! Vi hade absolut roligast på 141-tummarn, den kändes grymt kul, passande paket helt enkelt. För några av oss blev det favoritskotern den dagen vi rastade en mängd skotrar. Det säger inte lite!

Ski-Doo

Hos Ski-Doo hittar vi som sagt i stort sett samma uppställning som förra året med endast nya fräcka färger, då tänker vi helst på nya Freeride med sin härliga blåa färg. Här kan du verkligen välja och vraka efter ditt krav på maskin. Är du mera en ledkille passar X-rs som handen i handsken där den är tillsammans med Polaris Switchback Pro-X först på leden. Den klarar vissa utsvävningar utanför leden men inte mera än så.

Vill du däremot ha lite lagom av båda är kanske Renegade BC X 800 ditt val, lagom bra på leden trots sin tMotion boggie och riktigt busig och lätthanterlig ute i pudret trots “bara” 51 mm. Lättare typ av skråkörning/skogsäventyr är inga problem och göra pudersvängar på orörda myrar kan man göra dygnet runt. Den är lagom bra på allt, låter som en bra crossover eller hur? Den lutar naturligtvis leta mera åt puderhållet med sin lite smalare framvagn och tMotion boggie som är mer för lössnö men att den är en bra kompromiss fastslog vi redan förra året när den kom ut på marknaden.

Vill du däremot ha en tuffare maskin som tål mycket stryk och lek dyker Freeride 137″ upp på tur. Men med rMotion istället och värre kammar på 57 mm istället för Renegade BC som har 51 mm gör det hela lite bakvänt. Den vet inte riktigt sin plats men skoj har man, den driver på bra i snön även och man letar konstant efter närmsta hopp för njuta av en flygtur.

Lynx

Fjolårets testvinnare, varför ändra ett vinnande koncept? Samma maskin som förra året förutom en helsvart kostym på årets modell. Svart är tråkigt eller? Nja inte när det gäller Xtrim RE 800, en rullemaskin utan dess like och stooor portion glädje kombinerat en seriös sida när det behövs. För om du vill är det bara att kasta dig efter sportmaskinera och hänga på utan bekymmer, lite bångstyrig i tvärare kurvor men en Lynx behöver alltid en fast hand. Då presterar dom som bäst!

Är du sugen på bushumör utan för leden tvekar den inte heller, väljer du dessutom till mattan med 59 mm kammar i Build your ride paketet klarar den sig långt in i pudersäsongen. Men det är på våren när snön får lite mera bett i sig som den presterar som bäst. Tryck in tummen och den ger dig skidorna rakt upp, om och om igen. Det tröttnar man ju aldrig på, eller hur?! Eftersom det är samma maskin som ifjol vet vi redan att den bra, man kan hänga på toppgänget i klassen på led och samtidigt vara ute i pudret utan att skämmas.

Slutsummering

Då var det dags att summera toppgänget i Crossover, egentligen är det i stort samma scenario som i 120-klassen. Det finns några maskiner som är till 80 % inne på ledåkning. Polaris Switchback Pro-X och Ski-Doo Renegade X-RS är skyldiga på den punkten där dom ligger i topp men halkar alltför långt efter när leden tar slut och ända vägen är genom pudret. Då kliver Freeride 137″ fram och hamnar någonstans mittemellan med sin ledvänligare boggie men ändå en matta med kamhöjd i mountainklass.

Kvar återstår då tre maskiner, en nykomling med en turbopuffra under huven, Yamaha Sidewinder och fjolårets två finalister, Lynx Xtrim RE 800R och Ski-Doo Renegade BC X 800R. Kan fyrtaktaren slå sig upp till toppen möjligtvis? Ja hade de andra haft fyrtakt tror vi att Sidewindern hade spelat i en egen liga. Når den ända fram i det här gänget då? Ja, och nej, är svaret. Vill du ha en motor som ger dig ståpäls resten av veckan efter åkturen eller är du en handfast brutal person så kommer den att ge valuta för varenda krona om du jämför de andra.
Med den nya effektstinna motorn hyfsade egenskaper även utanför leden kliver den faktiskt förbi Ski-Doo tycker vi och säkrar en välförtjänt andraplats samt nosar villigt mot förstaplatsen. Så kul är den!

Vi låter Sidewindern få bekänna färg ett år innan vi törs låta den segla upp stensäkert som herre på täppan. Tills dess försvarar Lynx Xtrim 800 E-TEC sin förstaplats ifrån förra året. Den körglädje som den tar fram tack vare sina fint uppsatta variatorer och som passar både att göra omogna skidres dagarna i ända samtidigt som klippet när du har bromsat ner i en tvär kurva finns där. Och skickar du tummen mot styret igen så finns pulvret där direkt. Lynx har helt enkelt hittat en klockren kompromiss i Crossoversegmentet, ni minns väl att även 600:an gick vinnande ur den striden.
Så vi lyfter på hatten för finnarna och deras Lynx Xtrim RE och hoppas fler upptäcker glädjen i lite kortare maskiner igen!
Over and out för Crossover 2017!

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen