Den här sommaren har varit extra rolig tack vare lånet av testmaskinen från Yamaha Scandinavia. Den börjar nu lida mot sitt slut och vi tänkte summera våra tankar och intryck som vi samlat på oss under tiden. Vi har testat modellen som heter Yamaha Grizzly 700 EPS SE. Det är en exklusiv modell som har det där lilla extra. Vi har testat hur den fungerar i olika terränger och vad vi tycker om den får ni läsa nedan!
Höga förväntningar
Yamaha är ett välkänt märke som funnits på marknaden väldigt länge. Det har tillverkat alla möjliga fordon, ATV, UTV, Motorcyklar med mera. Så redan från start har vi höga förväntningar på denna maskin. Den modellen som vi har testat heter Grizzly 700 EPS SE och är en maskin som är lite extrautrustad från fabrik. EPS står för Electric Power Steering vilket betyder att det är elektrisk servostyrning. SE står för Special Edition, i de paketet ingår det riktigt snygga aluminiumfälgar. Stora kraftiga däck med grovt mönster från Maxxis och en unik lack och dekor. Den blåa färgen ser riktigt fin ut tillsammans med de grova däcken så den här maskinen ger ett rått intryck som vi gillar. Men de gör även att maskinen får en hög markfrigång som var det första jag reagerade på dels när jag såg maskinen men även vid den första riktiga körningen i skogen.Tillsammans med de kraftiga däcken från maxxis som har levererat ett bra grepp på alla underlag vi kört på så är den här maskinen grym på att ta sig fram i en besvärlig terräng!
Enkelt men bra
Det är en enkel och trevlig förarmiljö där den välupplysta displayen tydligt visar vad som händer. Knapparna till helljus, vinsch, diff med mera är lätt att komma åt när man kör. Det är bra ljus på den här fyrhjulingen. De tack vare att det sitter lampor både på maskinen men även på styret så att du får ljus dit du svänger. Detta underlättar mycket vid körning i mörker. Förvaringsutrymme finns det gott om, det är ett 12v uttag fram och två förvaringsfack. Det är enkelt att använda medan jag tycker att facket bak på fyrhjulingen känns lite rappligt. Där skulle jag nog inte stoppa ner de grejer jag är rädd att tappa bort. Men rep eller liknande går bra att stoppa in där. Vill man ha ännu bättre förvaringsmöjligheter så finns det såklart extra tillbehör till exempel packlåda eller lastgaller att köpa från återförsäljare.
Komfort
Man sitter bekvämt och jag tycker att växellådan är otroligt lätt att växla även om det lutar. Så det är något extra bra som Yamaha har lyckats med. Fjädringen känns fin och det går mjukt fram även på stökigare underlag. Tack vare den korta hjulbasen går maskinen som en iller i skogen. Det går lätt och smidigt att ta sig fram och med styrservon blir det inte så arbetsamt heller. Motorn är riktigt stark och det går att ha väldigt roligt med den här maskinen om man vill leka av sig. En nackdel när man står still med fyrhjulingen och motorn är igång, är att det blir väldigt varmt på vänster sida vid benet. Det är väldigt nära avgassystemet där, men så fort man börjar köra så kyls det av och ventileras bort som tur är.
Summering
Den här Yamaha Grizzly 700 EPS SE uppfyller mina förväntningar med råge! Jag tycker att det är en fantastiskt rolig och välbyggd maskin som fungerar både till arbete men även till nöje. Yamaha kanske inte har lika mycket tillbehör som andra tillverkare men däremot kan man förvänta sig en kvalitetsmässigt bra fyrhjuling som kommer fungera länge och väl. En stort tack till Yamaha Scandinavia för lånet. Nu rundar vi av sommaren och försöker njuta av de sista fina dagarna på hösten och älgjakten. Sedan börjar planeringen för vinterns äventyr som ni inte får missa då det kommer att hända väldigt spännande saker!