Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154 – RUSTAS MED TILLBEHÖR

Långtidstestet av Yamaha Mountain Max 154 är nu långt gånget och vi har fått en bra känsla om vad detta är för en maskin. Det är och har varit en mycket trevlig resa som gått väldigt smärtfritt. Det är en skoter som har fungerat felfritt men trots detta ser vi möjlighet till förbättringar och vi har i denna artikel valt att se över några av dessa punkter, häng med när vi passar på att monterar schysst eftermarknadsutrustning!

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Mätaren på långtestmaskinen från Yamaha har nu slagit över 800km, vilket innebär att det var dags för första servicen. Detta löstes smidigt hos Yamaha Center i Luleå och de hjälpte även till att snygga till lite skador som vi orsakat på skotern och efter detta var maskinen redo för nya hårda tag. För om än Yamahan har fungerat felfritt händer det att man kör sönder saker. För oss har det mest blivit kosmetiska saker som fått stryka på foten, men för att förhindra att man blir stående har vi valt att kolla på eftermarknadsprodukter som på ett eller annat sätt förbättrar skotern och ger oss en ökad trygghet. Detta efter att vi under denna långa säsong haft gott om tid att klura på vad vi skulle vilja ändra på Mountain Max:en för att göra den ännu bättre för oss. Därför vill vi nu gå igenom de uppgraderingar som vi har gjort och varför de varit nödvändiga.

RJWC KEDJEHUSSKYDD

Den första punkten vi tar upp är ett skydd som ersätter originalskyddet för kedjehuset. Vi har inte kört sönder något kedjehus och inte heller sett att plastskyddet lossnat eller gått sönder. Däremot säger vårt sunda förnuft att en ömtålig aluminiumklump som sticker ner flera centimeter under buken är riskabelt. Att då förlita sig på en tunn plastbit som skydd känns inte tryggt. För att ta bort detta orosmoment monterade vi ett kedjehusskydd från RJWC. Ett skydd som är gjort av stål och utöver att den ger ett riktigt bra skydd ser den dessutom väldigt bra ut. Priset på skyddet är ca 2000kr, vilket är en riktigt billig försäkring.

MADPARTS BOGGIESKENSFÖRSTÄRKARE

När vi nu ändå är inne på förstärkningar går vi osökt vidare till nästa produkt vilket är boggieskensförstärkare från Madparts. Om än Monorail-skenan tycks hålla riktigt bra för oss finns det alltid en risk att man kör på något som gör att skenan går av. Ett säkert sätt att bättra sina odds om olyckan är framme är att montera förstärkaren från Madparts, som förstärker både främre delen av skenan likväl som bakre. Det tål dock att informeras om att montaget inte är lika enkelt som på en traditionell boggie, utan det kräver att man tar lös boggien från skotern. Som tur är går det relativt smidigt att göra det på Yamahan då boggien är riktigt enkel att hantera. För oss är det dessutom självklart att montera denna förstärkning när nu säsongen går mot sitt slut och snön bara blir hårdare och hårdare. Att investera 3500kr för att kunna köra vidare efter en dålig landning i vårsnön, det känns som en riktig ”no-brainer”.

RP GLASFIBER BAKBÅGE

För att förbättra köregenskaperna har vi valt att kolla på utformningen av tunneln. Här var vi ett tag inne på att kapa av bakre plåten på tunneln och därmed få en ”shorty”. Detta gör man relativt enkelt på denna skoter eftersom man inte behöver modifiera kylsystemet. Men vi valde att gå en annan väg för att nå samma mål och mer där till. Valet föll på en bakbåge från RP glasfiber. Med denna båge flyttar man in den yttersta punkten baktill på ett snyggt och enkelt sätt. Dessa centimetrar gör stor skillnad på hur skotern beter sig när man gör vändningar och av enbart denna anledning är det värt att prova denna båge som kostar ca 3000kr. Passformen är riktigt bra och utöver att man får en bättre prestanda på skotern får man även en styvare tunnel och ett bra utseende. Det är dock att rekommendera att man monterar denna båge i kombination med ett smäckrare baklyse, då man tappar en viss del av greppet med originallyset på plats.

ZBROZ RACING FRAMVAGN

Framtill på skotern har vi valt att montera en frontbåge samt en framvagn från Zbroz Racing. Det mest kritiska var frontbågen som utöver att ge ett bättre utseende även erbjuder ett bra skydd för nosen av skotern. Anledningen till att just detta kändes nödvändigt är att huven i sig är utgör luftburken och om man skulle få in en stubbe genom nosen på huven är helgen förstörd. Med Zbroz frontbåge får man ett bra och heltäckande skydd för just detta område. Som en bonus är det dessutom inkluderat ett bukskydd som är något vi i annat fall hade valt att lägga till. För sanningen är att plåten under buken av skotern är i de skörast laget och blir buckligt för minsta lilla smäll. 

Vi valde även att montera Zbroz mycket läckra framvagn där de nedra a-armarna av Chromoly har uppböjd design som ger bättre markfrigång och de övre är av CNC fräst aluminium. De sistnämnda gör inte nödvändigtvis någon större skillnad på hållbarheten eller prestandan, men lite bling var vi bara tvungen att få montera.

SNELL STYRHÖJARE

Till sist har vi valt att justera höjden på styret. Själva höjden på styret och hur det passar just dig som förare är något som varierar från person till person. För undertecknad som är drygt 2meter lång och främst sysslar med teknisk körning är höjden på styret i originalutförande lite för högt. Därför tog vi och monterade en 3” styrhöjare från Snell, som är både snygg och otroligt prisvärd. Finns hos SLEDSTORE

YAMAHA MOUNTAIN MAX 154

Med detta har vi gått igenom den lista av punkter som vi valt att förbättra och då tänker nog den kunnige ”Hallå, borde ni inte byta dyna?”. Vi vill inte undvika elefanten i rummet utan svaret är JA. Om man tänker köra mycket teknisk körning är en lägre dyna något som står högt upp på önskelistan. För oss har även tanken varit att införskaffa en sådan, men på grund av rådande omständigheter har leveranstiderna inte varit till vår fördel och vi har fått kriga på med originaldynan. Och när det kvarstår främst vårkörning som för undertecknad innebär låga turer och långa hopp, då är det faktiskt bekvämare att låta limpan sitta kvar.

Med dessa produkter på plats är vi nu redo att fortsätta körningen och utsätta Yamaha Mountain Max 154 för fler utmaningar. Det som blir mest intressant är att prova hur den beter sig när snön blivit hårdare eller när fjällsidorna övergått till blötsnö. Hur detta funkar och mycket mer kommer ni kunna läsa om i nästa artikel där vi sammanfattar årets test, håll till godo!

Se vår REVIEW

Kontakta din lokala Yamaha Handlare:

Yamaha Center Östersund

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen