Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS KHAOS 155 – DELRAPPORT TVÅ

Stor del av säsongen är passerad för denna säsong och vilken vinter det har varit, bara några mil innanför norrlandskusten har snön legat både djupare och lösare än på många år. Det här har vi givetvis dragit nytta av och vår Polaris Khaos 155” har verkligen gått på högvarv. Har vi hittat några svagheter under resans gång och vad tycker vi om maskinen så här långt? Jaa, det är hög tid att lämna en delrapport, häng med! 

POLARIS KHAOS 155

Sen förra rapporten har vi hunnit med både en första service och monterat på en del eftermarknadsprodukter, förutom det så har vi hunnit med ett gäng mil och haft barnsligt roligt på årets Khaos. Som förra artikeln avslöjade har vi gjort om årets modell till en shorty och monterat på ett välkalibrerat variatorkit från motorhuset. Det här är det två åtgärderna som har gjort störst skillnad på maskinen så här långt och det kände vi av under en av resorna till Jokkmokksfjällen.

POLARIS KHAOS 155

Enligt tradition styrde ekipaget mot Kvikkjokk under mitten av februari för att hitta busig granskogskörning och förhoppningsvis massa puder. Fredag morgon när vi lastar av är det varmare än väntat med bara två minusgrader ute. Dock verkade snön fortfarande bra och förväntningarna var skyhöga. När allt var packat transporterade vi oss längs Kungsleden mot dagens område. Under ledkörningen på väg dit började motortempen stiga, det visade sig att isrivarna inte var nerfällda. Det här är en förutsättning för att hålla tempen nere under transportsträckor om det inte ligger ett löst lager som kyler. Bitvis är leden ganska knölig men det upplevs inte som ett problem då boggie och dämpare arbetar bra tillsammans. Väl framme gör vi ett basecamp där vi lämnar av våra ryggsäckar, här kommer dagens lunch att ätas. Vi kör en sväng för att reka av området som har både klättring och bus att erbjuda, till vår glädje märker vi att det är helt orört. Vi börjar ta höjd längs en stor fjällsida, den börjar med gran för att övergå till björkskog innan det till slut blir kalfjäll. I granskogen är snön riktigt bra, mjuk och förlåtande men ändå bra driv. Högre upp i slutet av björkskogen blir snön ganska hård och här märker vi att mattan är relativt mjuk, drivet och fästet är inte där på samma sätt som när snön är mjukare.

POLARIS KHAOS 155

Vi hittar en busig ravin där jag får testa skråegenskaperna på Khaosen. Här kommer maskinen verkligen till sin rätt, den är lätt att hålla linjen med och man känner sig trygg bakom styret. Det är mycket brantare än jag tänk innan jag vänder neråt igen, sick sackandes ner mellan träden hittar jag nästa linje. Jag står en stund och läser av terrängen innan jag tar fart, med tummen mot styret kliver varvmätaren blixtsnabbt upp på 8300 varv och håller där så länge tummen inte byter position. RMK`n är känd för sin aim and shot känsla och Khaosen är inget undantag. Jag tar mig inte lika långt som tänkt då snön är djup och innan jag tappar för mycket driv släpper jag av gasen för att i nästa sekund ge fullt igen och titta bakåt. Med ett ryck i styret får jag till en härlig rullevändning och börjar åka neråt, variatorerna jobbar verkligen bra och det kortare chassit underlättar helt klart. Jag får åter igen känslan av hur otroligt lekfull Khaosen är och i den lösa snön gör sig serie 8 matten riktigt bra.

POLARIS KHAOS 155

Området är stort men tids nog är även det uppkört, efter vi fått i oss mat och värmt oss kring en stor eld börjar vi leka oss tillbaka mot stugorna. I anslutning till leden hittar vi ett område med stora stenar som vi kunde hoppa på, det blir bara mindre luftfärder men känslan i maskinen är bra och Walker Evans dämparna gör sitt jobb. Vi fortsätter hemåt surfandes längst myrar och stannar till där vi hittar små kickers och branter som går att leka i. Det är med ett leende på läpparna som vi kommer tillbaka till stugorna, när undertecknad sammanfattar dagen finns det inte så mycket att klaga på. Bra snö och en utmanande terräng, en maskin som tar fram barnasinnet i de flesta och ger grym körglädje för pengarna. Innan nästa rapport kommer har undertecknad bytt ut lekbågen från RP Glasfiber och monterat på draget, vi ska då se hur Khaosen fungerar som draghäst. Det här innebär absolut inte att leken tar slut, våren i fjällen är i antågande och med den en massa bus! 

Missa inte nästa artikel om vår Polaris Khaos 155”, stay tuned!

Försäkra din snöskoter via Svedea

Se SledtraxTV

Kontakta din lokala Polaris handlare:

SN MOTORSERVICE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

LINDROTHS MOTORCENTER

TIDY POWERSPORTS

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen