Nu har Yamaha fått ett välkommet tillskott i maskinparken, en lättsam och mångsidig crossover. Koppla på en pulka och far på en långtur i skogen eller åk ut på myren och gör pudersvängar – denna maskin hanterar det mesta. Det som kan förvåna många är att avgaserna från denna Yamaha nu luktar 2-takt, något som man tidigare bara kunnat hitta i deras VK540 maskin. I MP 600 XE Transporter sitter det en betydligt rappare och effektfullare vätskekyld 600cc motor av fabrikatet Arctic Cat med hela 125hk.
För att få ner effekten i marken är maskinen bestyckad med en 154″ lång matta med 57mm höga kammar, detta bådar gott för lössnöegenskaperna.
Lever då maskinen upp till förväntningarna efter en sådan specifikation? Det tar vi reda på nu under vår provkörning i de allra lämpligaste snöförhållandena!
Solen skiner och en helt ny modell av Yamaha står redo och väntar på oss. Skotern i fråga är en MP 600 XE Transporter, framtagen för att täcka det hål i utbudet som funnits tidigare år. En snöskoter med möjlighet att lasta mycket och sedan åka bekvämt överallt.
En snöskoter för utforskaren eller arbetaren som behöver få med sig all packning och redskap ut i orörd terräng. Men hur hanterar den allt där i mellan?
Med tändningen på trycker vi på startknappen och motorn hoppar kvickt till liv. Snabbt bär det nu iväg efter de breda och nypistade skoterlederna som leder oss genom skogen upp mot bergen. Här läng skoterleden beter sig Transporten bra men inte bäst, den är trots allt bestyckad med både skidor och matta för lössnöåkning. Komforten är utmärkt och man skyddas bra från vinden tack vare Touring rutan.
Klippet i motorn visar smakprov på maskinens lekfulla sida men skotern är ändå lugn och sansad efter leden.
Inne i skogspartierna lever Transportern ut, avslappnat slinker den fram mellan träden utan att göra några egna påhitt. En mycket förutsägbar skoter som inbjuder till att ta en extra omväg.
Skulle talangen ta slut och man mot förmodan fastnar eller blir stående med nosen mot ett träd, då har denna maskin ett ess i rockärmen – ledad bakdel av boggien.
Detta bidrar till att man lättare backar sig ur svåra situationer. Den ledade bakdelen är även låsbar om man vill koppla lite tyngre släpdon bakom maskinen.
Vidare går färden och uppe på de höga bergen i West Yellowstone där breder vidderna ut sig och lössnön ligger djup. Här sätts maskinens lössnöegenskaper verkligen på prov. Varvtalen ökar på motorn och utan problem svänger denna maskin fram i snön som bara spolar upp över huven. Skråkörning längs sidorna av de stora branterna känns ganska naturligt. Till sist faller ögonen ner på skotern och man undrar om denna skoter verkligen skall klara allt detta, men det gör den.
Detta är en konkurrent till bland annat storsäljaren Lynx 49 Ranger och absolut en välkomnad maskin på marknaden.