Sledtrax testar
YAMAHA SIDEWINDER M-TX 153” LÅNGTEST RAPPORT
Vi har nu kommit en bit in i vintern och maskinerna börjar vara varmkörda. Vi på Sledtrax har gjort vårt bästa i jakten på snö för att kunna köra, belasta och utmana våra nya långtestare. Häng med och läs om hur Sidewinderns första turer uppfattas i det vita guldet efter våra modifieringar.
Det är några veckor sedan dekaler klistrades på och motor samt variatorer blev uppdaterade hos RJWC, vi har även nyligen fått den sista pusselbiten på plats vilket var vertikalstyrningen. Hur känns då maskinen efter allt som är gjort? Jaa vi måste säga att den är riktigt rolig! Vi har hunnit iväg på några turer både för lek och familjeaktiviteter, när det kommer till familjeaktiviteter lastades skoter och pulka inför det årliga nyårsfirandet i fjällen enligt tradition.
Som vi nämnt tidigare är det här ingen pulkdragare men med eftertänksamhet krokas pulkan på och upp för fjället bar det av. När vi kört en stund ser undertecknad att tempen stiger, enligt rykte ska isrivarna vara väldigt effektiva och nu var det läge att testa dom. Efter att ha fällt ner dem sjunker tempen ganska omgående för att ligga vid 82-83 grader som är mer normalt. Väl uppe stannar vi till och kollar hur passagerarna upplevt färden som varierat i både tempo och terräng, varken små eller stora har något att klaga på förutom undertecknads son som tyckte att pappa skulle ha woosatt mer. Med andra ord tyckte sonen att det skulle ha använts mer gas för att turbo och dumpventilen skulle få arbeta mera…
FÖRSTA RIKTIGA TUREN.
Nyårshelgen är avklarad sen ett par veckor och nu börjar det vara läge att sätta maskinen på test utan pulkan bakom , en tidig lördag morgon lastas skotern av i dom norra delarna av fjällvärlden där det har kräksnöat dom sista dygnen. Här finns förutsättningar för att känna vad motor och variator har gjort på maskinen. Efter en transport på ca 20min kommer vi till det första partiet med orörd snö. Det är ett område med myrar och en lagom brant tillika tät bergssida, vi börjar surfa nere på myren och här har det lagt riktigt mycket snö.
Sidewindern inbjuder till ett stort leende under hjälmen när den med hjälp av sina 260 turbomatade pållar kastar upp skidorna mot skyn så länge du håller gas. Dom första vändorna uppför känns ovant men det är inte så konstigt, första riktiga turen och ny maskin. Måste erkänna att sidewindern satt fast mot en och annan attack björk framför allt på lördagen, söndagen gick bättre och balansen i maskinen börjar kännas mer bekant. Den är riktigt stabil vid skråkörning och upplevs ha en ganska bred balanspunkt, när nosen är riktad mer uppåt går maskinen ganska högt. Det är ett frivilligt val då QS3 dämparna är ställt ganska löst, den som föredrar att ha skidorna närmare backen behöver bara klicka QS3`n hårdare i boggien för att minska på skidres. Som alla skoterfantaster har vi svårt att se när det roliga måste ta slut, i senaste laget lastats maskinerna på släpet för att börja resan hem och denna roliga helg avslutatdes kl 23:00 söndag kväll i undertecknads garage.
UPP PÅ SADELN IGEN.
Mörheten har just börjat släppa från förgeående helg då ett paket kommer med posten, nu har dom sista delarna till vertikalstyrningen dykt upp. Redan samma kväll börjar skotern tas isär för att installera den nya styrningen, sonen ville vara med och redan här börjar argumentationen med honom.
-”Pappa måste åka iväg en dag själv till helgen för att pröva den nya…
-Du kan inte följa då det blir för trixig körning för att skjutsa” och så fortsätter det till fredag kväll. Dealen blev att även om det var kallt skulle vi ut och burka en stund på söndag. Tidig lördag morgon serveras kaffe hos Sledtrax skribenten Andreas Renberg innan vi åker vidare för att möta upp dom andra i teamet, kung Bore håller tempen låg men av erfarenhet (och uppdateringar) vet vi att tempen stiger då vi kommer hålla till i ett höglänt området med teknisk granskogskörning. MT-X´n vrids igång på släpet för att bli varm innan vi ska åka ut, färden startar och redan vid första myren som vi passerar görs ett gäng pudersvängar för att få en uppfattning om den nya styrningen.
Det första intrycket känns bra och känslan blir bara bättre under dagen, när vi klättrar i dom branta granpartierna känns det helt rätt. Vi upplever sidewindern mer lättarbetad och följsam med den vertikala styrningen, baksidan av myntet märkte vi under transport då skotern blir mer tungstyrd när man sitter ner och kör led.. Vad är då bättre ? Ja det är ju en smaksak och beroende på vilken typ av förare du är.
Är Sidewinder i det här utförandet något att ha om man vill hålla på med teknisk körning och klättring? Ja det måste vi absolut säga. Med bra gas svar och en väldigt fin balans upplevs maskinen superkul. Stay tuned för att läsa mer om Yamahas Sidewinder kommande dagar till fjälls.