Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX BOONDOCKER RE 3900 – MASKINEN ÄR TESTAD NU ÅKER TILLBEHÖREN PÅ

Långtestaren Lynx boondocker RE 3900 har äntligen dammats av och fått några mil på mätaren. Allt känns i nuläget riktigt bra och snön har börjat falla ner i mängder på många håll i vårt avlånga land. Vi har kommit till den punkt där det är tid att göra Boondocker RE 3900 mer personlig och även utrusta den med förvaringsmöjligheter, samt lite annat smått och gott. Häng med nu åker vi!

BRP-koncernen kör med LinQ-systemet sedan sex-sju år tillbaka på snöskotersidan. Det är ett smidigt system som gör att man enkelt kan montera en uppsjö av olika tillbehör på skotern, utan att behöva använda verktyg. Givetvis krävs en engångsinstallation av linQ-fästena men efter det är det bara att klicka dit tillbehören.

Produktfloran är stor och nyheter på LinQ-produkter dyker upp varje år. Sledtrax kommer att testa en tunnelväska som är ny för i år. Den rymmer 16 liter i stängt läge, men kan utvidgas upp till 26 liter. Locket är utformat för spade, och väskan har en tubsäck som gör den vattentät. 

Den första “modifieringen” som skedde på lynxen var att originaldekalerna åkte av. Skotern var absolut inte ful, men undertecknad ville sätta en egen touch på maskinen. Valet föll på att designa ett dekalkit med hjälp av SWETOWN. Sagt och gjort, efter ett par mail och en del funderande kom vi fram till ett kitt som jag designmässigt blev otroligt nöjd med. Efter att i fjol ha brottats med ett dekalkit från en annan leverantör blev jag glatt överraskad över hur lätthanterliga dessa var att montera.

Vi har även bytt ut originaldynan till en Lynx Mountain Pro Seat. Varför har vi då gjort det?

Dynan är både lägre, betydligt kortare och lite lättare än original. Det känns kanske onödigt, men bara efter att ha provat dynan en kort sväng på maskinen känns förändringen väldigt välkommen. Tål att påpeka att jag endast sträcker mig 174 centimeter över havet. Så alla medel för att hjälpa benen att komma över maskinen från sida till sida underlättar enormt. Ett rött Extrem-bukskydd har även monterats för att skydda just buken på maskinen.

Godsakerna slutar inte här, vi fortsätter med lull-lull. Denna maskin, Boondocker RE 3900, är en fulländad kompromiss mellan ledracer och klättermaskin. Men då jag ägnar mig mest åt körningen utanför leden så vill vi testa att minska framvagnsbredden något. Valet blev en något smalare framvagn från Z-broz, med 36 tums bredd. Att montera denna framvagn är inte alls invecklat. Har man lite mek-vana är det en baggis, och ännu lättare blir det om man har en polare som kan hjälpa till.

Det enda moment som är lite komplicerat är när man skall pressa ut kullederna från originalframvagnen och pressa dem åter i den nya framvagnen. Här kan det vara klokt att inkalla experthjälp för att spara på svordomarna. I övrigt vill jag påstå att nästan vem som helst med lite mek-vana fixar att byta framvagnen.

Nu har vi snart ett fulländat koncept för vintern, en sista anpassning måste vi göra. Vid det här laget har man vant sig att nästan alla maskiner kommer från fabrik med ett för högt styre för en kort norrlänning. Efter lite bläddrande bland möjligheter föll valet på ett styre från Cheetah factory racing. Styret heter passande nog Boondocker 2.0, till det valde jag en tre tum hög styrhöjare. När styret är på plats är det ganska precis fem centimeter lägre än original. Höjden på styret samt den nya stilen på maskinen är nu perfekt.

Nu är snöskotern redo för allt vad vintern har att erbjuda. Grejerna kommer att testas under säsongen och uppdateringar om hur det fungerar kommer att komma, så håll utkik efter nya spännande uppdateringar!

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen