Sledtrax testar
YAMAHA SIDEWINDER M-TX 153 SLUTSUMMERING
Det har blivit dags att knyta ihop säcken, ännu en vinter har hunnit gå förbi och likt så många gånger förut kan vi bara vänta på att det vita guldet ska börja falla igen… Men nu ska vi ta en sak i taget, den här artikeln ska handla om föregående säsong och en av maskinerna som vi har synat ut i sömmarna nämligen Yamaha Sidewinder MT-X 153”LE. Vår enda fyrtaktare i långtestflottan och till lika den enda maskinen med en snäcka gömd under huven. Läs om hur vi har uppfattat maskinen den gångna vinter, både med fullt laddtryck och stundvis med pulka på kroken.
En dag i November
Det hade äntligen blivit dags för oss att hämta hem vår YAMAHA SIDEWINDER M-TX från Yamahacenter i Luleå, när genomgång av skotern var gjord och kråkan satt på pappret återstod det bara att lasta och ta hem vår nya kompis. Dom närmaste veckorna las åtskilliga timmar i garaget för att stå, titta, känna och klämma på maskinen i väntan på snö. Likt ett barn som väntar på julafton så kom även våran premiärtur till slut, det var inte den bästa vi varit med om men nu var äntligen säsongen igång. Vi kunde få en första uppfattning om maskinen och ta bort det där första råa som alltid finns. Det som kunde konstateras ganska omgående var att det finns gott om effekt där under alla kåpor. Maskinen kändes välgjord och gav ett gediget intryck under den första turen och gav mig mersmak efter mer dagar bakom styret.
Uppdatering av snöraketen
Vi hade hunnit med några svängar och bekantat oss med YAMAHA SIDEWINDER M-TX, undertecknad kunde konstatera att rebelkittet med Skinzdyna och variatorkitt gör sig väl på maskinen, motorn svarar på minsta input från högertummen och dynan är barnsligt smäcker när det snabbt ska bytas sida av dynan. Maskinen upplevdes lättkörd och balanserad, det hade helt klart räckt här för oss… Men som ordspråket säger, mycket vill ha mer! Det hade blivit dags att göra ytterligare uppdateringar på maskinen , den skulle in till RJWC i Boden för en omgång. Bodengänget har ett samarbete med Maptun Powersports, så förutom en fullflödesljuddämpare kraftigare slangar till turbon och nya variatorprylar fick sidewindern en uppdatering av programvaran också. När Robin och hans kollegor var färdiga med yamman fanns det nu 260hk i stället för dom cirka 200hk som är standard, uppdateringen i kombination av tryck och pys ljudet gjorde det ännu svårare att hålla tillbaka leendet när gasen fick agerar jojo….
Den sista pusselbiten som vi tänkt oss hade också monterats, nämligen vertikalstyrningen. Undertecknad tyckte att det här gjorde stor skillnad på helhetsintrycket. Vi vet även att just vertikalstyrningen är en vattendelare och givetvis finns det för och nackdelar, vi tycker ändå att fördelarna vägt över under säsongen. Balansen blir annorlunda mot orginalstyrningen och vi tycker att den blir lättare att hantera vid klättring, det är kanske vid skråkörning som den störta fördelen varit och när du snabbt ska lägga omkull skotern. Ledkörningen blir dock lidande då den upplevts mer tungstyrd då.
Skogskörning vs Fjäll
Är det här en maskin som bara hör hemma på öppna ytor i fjällmiljö där det är aim and shoot som gäller? Givetvis gör den inte bort sig här och det är klart att den är otroligt rolig på en brant fjällsida med mycket lössnö, i ärlighetens namn har inte öppna ytor varit så här roligt på massor av år. Farten YAMAHA SIDEWINDER M-TX bygger och adrenalinet som infinner sig när skidorna står rakt upp och det känns som att det aldrig tar stopp, det är något som undertecknad aldrig provat på tidigare. Då kanske ni tänker att då är det som alla säger, det är en maskin som bara funkar i öppna landskap?
Där vill vi inte hålla med, den har absolut inte gjort bort sig vid skogskörning utan snarare varit riktigt jäkla rolig. Balansen i kombination med motor och variatorer gör att den känns busig eller rättare sagt brutal bland träden, det är inte som att köra en tvåtaktare men det är nog inte tanken heller. Med hjälp av klickfunktionen i dämparna går det hålla nere skidorna rätt bra för den som vill även dom djupare dagarna, det märks stor skillnad på dom tre olika lägen QS3:orna från FOX har. Det har varit extra skönt att snabbt kunna klicka upp på vägen hem efter en hel dag med klättring då leden hunnit bli som en tvättbräda.
Dr.Jekyll & Mr.Hyde
Som så mycket annat nöjer vi oss inte med ena sidan av myntet, maskinen som är införskaffad ska funka till lek men också ha familjen med bak i pulkan. Förstärkningsbåge och drag monterades på tidigt under säsongen och hur har det då fungerat? Vi var medveten om att det här inte är en dragmaskin, med det i bakhuvudet och en dos sunt bondförnuft så funkar det faktiskt bra. Kylaren är liten men isrivarna som sitter original gör underverk, av gammal vana sitter det även i ryggmärgen att ha koll på tempen och vid behov i förebyggande syfte hålla ner fötterna för lite extra kylning. Passagerarna tycker det har funkat bra, största skillnaden är nog lukten som tidigare år varit från en tvåtaktare och den gångna vinter nästan ingen alls.
Vårvärme och slush
Den där perioden då allt fortfarande är vitt och solen värmer så pass att det droppar från taken och snön börjar slusha, det är en av höjdpunkterna för många skoteråkare. Det är även en del av vintern som ställer lite andra krav på maskinen. För undertecknad brukar det innebära att dämparna ställs upp en aning då det blir mer ledkörning och en och annan luftfärd. Nu börjar även ekipaget gå mot dom höglänta delarna av fjällvärlden. Här hittas långa branter som går att hissa ner för i vårsolen, det är för övrigt inga problem med Sidewindern.
När du är vertikalt i en brant styr du åt motsatt håll och lägger ner axeln i snön, då kommer den som på beställning och ner bär det av… En bit in av vårsäsongen kapades även mattan ner drygt 20mm, det resulterade i ett otrolig bra bett i vårsnön. Mattan i sitt orginalutförande funkar även under våren men kanske allra bäst under den lösa delen av vinter, detta då yttre delen av kammarna är lite mjukare.
Allt guld och gröna skogar?
Under vintern som var skedde en och annan incident, som alla vet kan stenar vara hårda och oftast är det dom delar som slår emot som får ge vika och inte tvärt om. Kedjehuset har fått bytas då det blev skrot efter en dispyt med en sten, här önskar vi att YAMAHA SIDEWINDER M-TX hade ett kraftigare skydd då kedjehuset är ganska utsatt till. Vi har fått laborera lite med variatorerna innan vi blev nöjd och på vägen dit skickades en rem i molekyler. Vi upplevde även mot slutet av säsongen att nödstoppen som följer med inte höll måttet, den gav inte kontakt. Det resulterade i att tändningen inte alltid slogs på trotts att nyckeln vridits om, som åtgärd fick man börja vrida och gnugga på själva gummistycket för att ge kontakt. Bör tilläggas att den kommer bytas inför kommande säsong.
Summering
Hur vill vi då sammanfatta dom nästan 160mil som körts under föregående säsong, här måste svaren bli riktigt jäkla roliga… En mångsidig och välbyggd maskin som alltid bjuder upp till dans, den ger ett bra helhets intryck. Vi har kört och belastat den i allt från puder och minus 30 grader till slushsnö och långa fullgasrepor uppför en fjällbrant. Resurserna som finns i maskinen är grymma och det är föraren som sätter gränserna och inte maskinen. Med det sagt ser vi nu fram emot kommande säsong och vinterns nya långtestmaskiner.
Se vår review om YAMAHA SIDEWINDER
Kontakta din lokala Yamaha handlare.
Läs mer hos YAMAHA SCANDINAVIA