Då var det dags att presentera den sista maskinen till långtestflottan, det blir ingen mindre än Yamaha´s busiga 153” M-TX LE. Det här är skotern som man först trodde var en hyllning till vårt land då färgsättningen såg skrämmande lik ut vår svenska flagga. När maskinerna väl anlände för beskådning kunde vi fort konstatera att den gula färgen gick mycket mer mot neongul/grönt, det kan vi bara tacka för då kombinationen blev riktigt läcker.
Vad har hänt annars till denna vinter? om sanningen ska fram så känner vi igen oss på maskinen, den ger fortfarande ett intryck av bra kvalitet med en hög ”finish” känsla. Är 2019 års MTX fortfarande en intressant maskin, ja det måste vi absolut säga!
Till 2018 gjordes stora förändringar med nya boggiskenor, sänkt drivaxel, smalare fotsteg och stötdämpare som var redo att klara det mesta nämligen FOX QS3:or. Lock out funktionen som återfinns i boggin underlättar de dagar då det går lite djupare eller då man vill vara och köra i dom riktigt branta partierna.
Den gör att skotern inte reser lika mycket vid hårt gaspådrag eller i brant terräng. Att snabb kunna justera mellan 3 olika lägen utan för många inställningar är något som har uppskattats av förarna, se till att göra grundinställningen som passar dig sen är förändringen bara ett klick bort!
När vi ställer oss på 2019 års Yamaha ser vi att förutom den snygga designen, har förarmiljön uppdaterats med bättre styrreglage, gas handtaget har blivit smäckrare och lika så bromsen som nu mer är en tight tvåfingersbroms. Även reglagen för värme och back har fått sig en välkommen översyn.
Motorn har ju visat sig vara något i sitt eget slag, kraften som finns här är inte jämförbar med någon annan, inte än i alla fall. Bänkningar har visat siffror närmare 200hk. Det är nog kombinationen motor och chassi som gör att intresset hos backcountry åkarna har ökat, det är helt klart vanligare att möta en Yamaha i granskogen nu än för bara ett par år sedan.
Det blir ju inte en mindre intressant maskin då det finns en mängd med eftermarknadsprodukter att uppgradera den med, våran långtestare ska vara och titta lite i den godisburken, mer om det får ni läsa om längre fram. Det kommer bli otroligt spännande att lära sig hantera det här brutala kraftpaketet i vinter, undertecknad som ska köra den mestadels har i många år haft BRP`s fotsteg under sina skor.
Det har visat sig att Sidewinder MTX är en riktigt potent lössnömaskin, men hur klarar den sig mot konkurrenterna som har 2-takts motorer och bara blir bättre och bättre? Under kommande vinter kommer den här maskinen att sättas på prov i brant granskogsmiljö där man inte alltid kan hålla så hög fart, det vi vet sedan tidigare är att när terrängen öppnar upp sig är MTX´n riktigt vass.
Kanske till och med den vassaste, det återstår att se nu när konkurrenterna har kommit med nya uppdateringar om den orkar stå emot motståndet.
Det är med ett leende på läpparna som tankarna går till dagen då undertecknad ska åka till den lokala Yamaha återförsäljaren och hämta hem Sledtrax sista pusselbit i långtestet, det kommer att bli en spännande och fartfylld säsong om nu bara kung bore vill börja ösa ner det vita guldet som vi alla väntar på!