2018 utökas släktgrenen Sidewinder i Yamahafamiljen med en efterlängtad medlem. Efter att debutåret 2017 slagit alla på käften med sina drygt 190 hk satte Sidewinder M-TX 162″ i vissa hänseenden en helt ny standard i mountainklassen. Aldrig tidigare hade en så stark motor suttit monterad i en standardsläde. Men 162″ är ganska långt och vi svenskar vill ju gärna vara lite lagom. Så vad kan då passa bättre än att Yamaha presenterar en 153″ lång Sidewinder M-TX till 2018? Möt Yamahas nya kelgris för mountainåkare som gillar överladdat! Sidewinder M-TX LE 153″.
190+ hästar under huven, 153″ lång matta med 3″ kammar, spårvidd i sitt smalaste läge på 876 mm och i övrigt det mesta man kan tänkas fråga efter på en lössnömaskin ger oss i förhand en mycket intressant snöskoter.
Motorn har vi tidigare hyllat och till 2018 känns det som att Yamaha har hittat rätt med bestyckning av variatorer och prickat av en setup som motsvarar motorns fina karaktär och brutala kraft. De prototypmaskiner vi körde under några magiska dagar i West Yellowstone tidigare i vinter lämnade en härlig mersmak och skillnaden mot 2017 års långa maskiner upplevdes som tydlig.
Framför allt var det hur variatorerna växlade tillbaka vid omtag efter en fullgasrepa som övertygade. Detta är väl en punkt som inte känts helt hundra på 2017 maskinerna och många variatorremmar har fått slita onödigt ont den gångna vintern. Men nu verkar man hittat rätt.
Sidewinder M-TX LE 153″ är utrustad med FOX Float QS3 stötdämpare i framvagnen och fram i boggien, samt FOX Float QSL bak i boggien. QS3 dämparna har tre distinkta lägen som gör det väldigt enkelt att ändra och framför allt, hitta en inställning som känns rätt. Dessa tre lägen spänner över ett brett spann och skillnaden mellan lägena känns direkt.
Precis som det ska vara – enkelt! Det behövs faktiskt inte trettio klick för att justera en dämpare. Då är ju bara risken att man till slut inte har en aning om var man befinner sig på klickskalan och åker omkring med olika inställning mellan sidorna och slutligen då allt bara känns konstigt, får man börja om från början igen. Eller så klickar man några gånger och åker sedan hela vintern med samma inställning…
QSL dämparen har den för mountainåkare intressanta ”Lock Out” funktionen. Denna innebär att tredje läget spärrar dämparen för maximala egenskaper vid extrem klättring. Fördelarna är stora om det är riktigt brant, då man får en maskin som håller emot mer och inte reser över när det tightar till sig.
Dämparen har dock en inbyggd säkerhetsventil, som släpper igenom trycket om den skulle utsättas för extrema påfrestningar. Detta för att skydda både dämpare och fjädringssystem i övrigt från skador.
Man har sänkt drivaxeln med 28,5 mm för att minska mattans attackvinkel, vilket ger bättre flyt i snön och en maskin som ger bättre respons på förarens kommandon. Chassiet har blivit smalare tack vare nya fotsteg. Sammantaget ger dessa små, men betydelsefulla förändringar, en mer lättmanövrerad maskin med bättre framkomlighet.Ute i pudret övertygar Sidewinder M-TX LE 153″. Skillnaden mot dess längre broder (162″) är främst att den upplevs som betydligt smidigare i skogen, där det är enklare att snabbt byta riktning om träden inte växer riktigt där man skulle vilja.
Däremot reser den skidorna enklare vid klättring och det är här som ”Lock Out” funktionen i bakre dämparen kommer till pass. Men det hade varit önskvärt att detta gått justera från styret vid körning, då skulle funktionen varit optimal.
Med Sidewinder M-TX LE 153″ har Yamaha täppt igen ett hål i modellprogrammet som säkerligen kommer att uppskattas av många skandinaviska lössnöåkare. Vill du dansa på skrå i fyrtakt eller besegra fjällsidor med hjälp av överladdning har du ett hett alternativ i denna släde.