Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

LYNX BOONDOCKER RE 3700 BLIR ÄNNU ROLIGARE

Lynx Boondocker RE har alltid varit synonymt med bus och lek och som namnet antyder, Boondocking. Modellen såg dagens ljus första gången 2011 och har kommit i många skepnader sedan dess. Med nya RADIEN-plattformen har den blivit bättre på allt.

850-motorn har nämligen gjort om skepnaden för snöskotrarna till nästa år. Utan att svära på det så känns det nästan som att motorn gör maskinerna kortare på något vis. Självklart har det inte enbart med motorn att göra, allting är ju nytt och omarbetat på skotrarna.
Vad vi menar med detta är att 2011 års Boondocker kändes mycket längre när den kom. Det var en “lång” maskin, inte så extrem som dåtidens lössnömonster men ändå kändes den lite sävligare längs leden. Det gör verkligen inte 2018 års utgåva, på leden tror man nästan att man åker sportmaskin och ute i snön är den helt hysterisk, man får bestämma vilken höjd skidorna ska befinna sig i luften helt och hållet med högertummen. Sittande.

Nu tycker du kanske att det verkar konstigt, ska den verkligen vara rakt upp hela tiden? Ja nog verkar det så, och med handen på hjärtat – vem älskar inte den känslan? Brutal kraft och en lätt maskin med massor av fäste, när du vill kan du få upp framändan för att parera ett dike, ett omkullfallet träd eller andra hinder. Exempelvis din polare som ligger och kör sakta på leden, kanske.

Vad har annars kännetecknat Boondocker RE? Jo, stötdämparna och dess kalibrering, som varit i klass med Ravens och därmed platsat riktigt bra på leden. Så är det fortfarande, med den skillnaden att nu är vikten lägre och du kan styra in ännu tidigare i kurvorna. Framänden lyder helt enkelt fortare när du bestämmer dig för att ändra åkriktning.

Allt det här gör det svårt att välja vilken Lynx man ska åka på till nästa år. 3900 DS är tuff, men den är inte lika brutal på leden och den har ett smalare användningsområde. Rave och Xtrim RE är såklart snabbare när leden blir teknisk, men Boondocker RE har mer fäste och mer busfaktor. Har lång blivit kort, gränserna suddas ut lite och användningsområden ökar.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen