Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA SIDEWINDER MT-X FÅR NY KOSTYM OCH MER TRYCK!

Vintern har kommit och på sina håll går det att hitta snö, nu är det dags att se över en av våra långtestare och ändra på dess utseende och karaktär. Det finns en uppsjö med eftermarknadsprodukter till dom redan mycket potenta maskinerna, till årets Yamaha ska vi skruva upp trycket och ge den en makeover. Häng med oss när 2019 års MT-X förbereds för vinterns utmaningar.


Först på agendan blev att montera det dekalkitt som Swetown har levererat till oss, dom har komponerat ett kitt efter undertecknads önskningar och resultatet är svårt att klaga på. Det krävs lite förberedelser innan det går att klistra på den nya kostymen, vi har valt att ta bort originaldekalerna för bästa resultat.

Till en sådan övning gör det inget om några extra händer finns att tillgå och vad kan passa bättre än att involvera familjen? Barnens ständiga fråga sedan paketet anlände från swetown har ändå varit ”pappa, när ska du sätta på dekalkittet”. För att underlätta vid borttagning av originaldekaler och även montering av dom nya används en varmluftspistol.

När skotern är ren från dekaler gnuggas den av med en spritlösning för att ge bästa förutsättningar för dom nya, vi har även blandat såpvatten i en blomspruta och tagit fram ett rakblad. I paketet från Swetown finns instruktioner om hur montering ska ske samt en plastspackel för att underlätta borttag av bubblor som kan uppstå vid montering. Med tungan rätt i munnen och blomsprutan i högsta hugg börjar sidewinderns nya utseende sakta ta form, det krävs en viss teknik men efter några timmar är allting på plats. Resultatet blev riktigt bra och nu ska skotern få stå i värmen en par dygn för att torka.

Till den här säsongen har man på Swetown utvecklat en ny kvalitet på dekaler och klister, swetec2 och här lyder slogan ”dont worry it sticks”. Det kommer vi att testa under vintern och utfallet får ni läsa om längre fram i artikelserien.

Nästa på tur är ett besök hos Robin Jansson på RJWC i Boden för montering av en ny fullflödesljuddämpare och även göra en mappning från Maptun powersports. De två nämnda företagen har ett samarbete och vet verkligen hur man får extra snurr i Sidewindern. 

Till den här säsongen har man utvecklat en ljuddämpare som bara låter 4% mer än originalet och väger 32% mindre, den ska klara till 260hp+. På vår långtestmaskin ska vi montera på den, nya förstärkta siliconslangar och en snorkel för att ge motorn frisk luft. Vi har även valt att pröva RJWC´s variatorkitt för att jämföra då vi vet sedan tidigare att Speedtechs Adrenaline funkar.

När dessa godsaker är monterade saknas bara att koppla in ECU´n och låta Maptun göra underverk med programvaran. Vi kommer att köra med deras steg 3, det är en mapp som heter ”fast spool” och ska bygga effekt riktigt snabbt. När maskinen rullar ut från Robin är det istället för tidigare 190hk+ nu hela 260hk… Snacka om att det kommer vara galet mycket pulver i årets upplaga av MT-X 153” och vore det inte för snorkeln som sticker upp skulle ingen förstå vad som är gjort då den nya dämparen håller en så pass låg ljudnivå.

Sedan föregående artikel har vi hunnit montera på nödstoppen som följer med i Rebel-kittet. En nödstopp anser vi vara en viktig del att ha då det kan vara en billig livförsäkring. Vi har även monterat på en förstärkt bakbåge och ett drag, undertecknad kommer att använda samma maskin när pulkan ska kopplas på och familjen ska följa med ut på tur. 

Man ska givetvis ha i åtanke att det här är ingen anpassad ”pulkdragare”, men med lite sunt bondförnuft och samtidigt besparande av ramsor och onda blickar från frun så borde det nog hålla. Det vi väntar på i dagsläget för att maskinen ska vara färdig är den vertikala styrstången. Vi har valt vertikal istället för den mer liggande styrstången som sitter original. Våra förhoppningar är att Yamahan ska bli ännu bättre vid stående samt skråkörning, något vi kommer att följa upp längre fram i artikelserien om sidewindern.

I dagsläget sitter undertecknad och kollar snödjupskartan flera gånger dagligen för att avgöra var det blir att testa dom nya uppdateringarna, efter en snabb provtur längst sjökanten kan vi bara konstatera att det kommer att bli intressant…Stay tuned, uppföljning kommer!

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen