Så här dagarna innan jul är det dags att presentera vår sista långtestare för säsongen. Det är en riktig julklapp för alla som älskar ledmaskiner med muskler. Den värsta av dem alla, Yamaha Sidewider X-TX LE 137″! Med en turbomatad fyrtaktare som utvecklar ca 200 hästar så gäller det att hålla i både ”hatten” och sig själv när gashandtaget trycks in mot styret. Vid provkörningarna i USA i våras gav den verkligen mersmak, och därför ska det bli riktigt roligt att få rasta denna best på svenska leder under den kommande säsongen.
Sidewinder är precis som föregångaren Viper ett namn som härstammar från ormriket, närmare bestämt en typ av skallerorm som är känd för att kunna röra sig riktigt fort. En egenskap som denna nya skapelse från Yamaha delar med sin namne.
Den giftiga röd/vita färgsättningen understryker ännu mer att detta är något som ska hanteras med största respekt. Annars är risken stor att man råkar illa ut. När vi ändå är inne på modellbeteckningar så finns det en kortdistansrobot i amerikanska flygvapnet som bär namnet AIM-9 Sidewinder så Yamahan är i gott sällskap!
Den nyutvecklade Genesis 998 motorn är naturligtvis det första man tänker på när det gäller Yamaha Sidewinder, men X-TX LE 137″:an har mycket mer godis än så. Fjädringen på maskinen är anpassad efter användningsområdet och ser i alla fall på papperet ut att klara av Samurajens fartresurser.
För effekt är som bekant inte mycket värt utan väghållning. Ska bli extremt intressant att kolla in hur chassiet motsvarar de högt ställda förväntningarna som turbomotorn skapat.
Den 137″ långa mattan har 44mm kammar vilka garanterat kommer att få skotta stora mängder snö under den kommande säsongen. En fråga som dyker upp i skallen är hur långt Yamman verkligen kommer att ha gått i förhållande till vad mätaren visar. En hel del mattspinn lär det bli med tanke på urkraften som lurar under huven.
Intressant för övrigt att 137″ numer anses som en kort maskin. Åtminstone så är det den kortaste medlemmen i Sidewinderfamiljen och den som är tänkt att erövra skoterlederna.
Vid provkörningen i våras slogs vi av hur otroligt fint effektband Yamaha lyckats skapa på Sidewindermodellerna. När man kommer ut på en raka och trycker stumt på gasen svarar motorn direkt utan nämnbar turbolagg, den accelererar jämnt och hårt ända till dess att föraren släpper gasen. Och det är nu det blir riktigt imponerande. Då man klämmer fullt igen svarar motorn återigen direkt. Inget lagg eller gummibandseffekt. Gång på gång på gång matar den på direkt
Outtröttlig fyller turbon insuget med luft och föraren med vällust. Kraften är brutal och den är alltid där. Här har ni främsta skillnaden på en Sidewinder, jämfört med andra stora turbomaskiner.
Motorljudet är dovt och inte speciellt högt vilket gör att man lätt kan bli lurad att det går långsammare än vad det verkligen gör. Det var flera gånger som jag tittade ner på mätaren inför en kurva och insåg att det skulle bli lite väl spännande. Helst eftersom lederna kring West Yellowstone var otroligt isiga och det var extremt svårt att få stopp på skotern snabbt.
Detta är en maskin som säkerligen kommer att trivas bra på lederna kring vår stuga i västerbottensfjällen. Det kryllar av vidsträckta leder med långa myrar och fjällpassager där Sidewindern kan få sträcka ut ordentligt. Självklart kommer vi även att testa den på kurviga och guppiga leder också, kanske blir det till och med en tur till crossbanan i byn?
Jag ser verkligen fram emot att snart få hämta hem den snabbe ormen och börja lägga mil. Det är dags att sluta slingra sig och hugga till. Om vi nu ska hålla oss till ormtemat… Känns som att det kommer att bli en God Jul! Bara jag får ömsa skinn först… Men ge dig nu! Sssss… Häng kvar, för snart blir det åka av!