Kontakta oss

Trax impressions

YAMAHA SIDEWINDER XTX 146 LE – EN EFTERLÄNGTAD TURBOVISSLA

För exakt tre år sedan presenterade Yamaha Sidewindern, och här någonstans kan vi lugnt konstatera att man gjorde något riktigt rätt. Nu riktades strålkastarna mot Yamaha och denna maskin fick verkligen folk att höja på ögonbrynen. Till 2020 har man inte gjort några extrema förändringar, men en nyhet är Sidewinder XTX 146” LE och den är formligen glödhet. Sledtrax har satt huggtänderna i denna giftorm, häng med på en provkörning!

Vi vaknar till en kall men riktigt krispig morgon tidigt i mars. Kvicksilvret på termometern visar minus trettio grader. Men, utan ett moln på himlen gör att redan efter frukost är det tolv grader varmare ute. När vi kommer fram till platsen där provkörningen ska ske möts vi av uppstartade maskiner som bildar en magisk aura runt skotrarna. Glömde jag nämna att dagarna innan kom ganska precis femtio centimeter nysnö, ivern att få köra skoter var helt enkelt på topp.

Till sist kom vår tur att äntra denna best. Fem centimeter höga kammar, 146 tum lång och tvåhundra hästar. Trycker in tummen på starknappen vid bromsreglaget och motorn mullrar igång. Nytt för i år är att man startar den på knapp och inte längre på nyckeln. Kan tyckas vara en mager nyhet, men mycket smidigare än tidigare.

Vi tar sikte på en plats som vi rekat tidigare på dagen. Snö finns det i överflöd, och där vi påbörjar att testa lössnöegenskaperna är det en bra bit över metern med snö. XTX:n får jobba men motorns vrid och alla hästar hjälper verkligen till, när den vrålar sig upp ur snön tycks det inte finnas någon hejd på maskineriet. Den 40 tum breda framvagnen känns stabil men inte tungjobbad ute i det lösa på något vis, riktigt imponerande.


Här har man slopat framvagnen från fjolårets Sidewinder XTX 141” som delade spindlar med de kortare racingmaskinerna. Till 2020 kommer man däremot att köra med samma spindlar och geometri som MTX:en och BTX:en.  En nyhet till är att nödstopp äntligen sitter på standard, det vill vi ge Yamaha en eloge för, vi har sagt det förr men vi säger det igen. Det borde vara standard på varenda skoter direkt ur kartong.

Efter att vi satt ett par Highmarks och provat hållbarheten på vändhjulen efter alla turer med skidorna i luften, ger vi den en match på ett guppigare ledparti. Stötdämparna är Fox 1.5 zero qs3 med Fox 2.0 zero qs3 bak och en Hpg 1.5 i centern. Med andra ord bådar det gott för lite ledplöjande i raskt tempo. Stannar av tvärt och vrider stötdämparna på läge 3, det hårdaste läget. Leden är likt en tvättbräda full med ojämnheter, precis som det ska vara.

Vi laddar på rejält med Yamman och den tycks vara med på noterna. Harmoniskt sväljer den guppen vi matar den med, 146 tum känns idag som en väldigt optimal längd.

Den fungerar väldigt bra i terräng med meterdjup snö under mattan, samtidigt är den väldigt potent på leden. Man märker att den inte är längre än 146 tum då kurvorna är betydligt lättare att behärska än på en 150-tummare. Yamaha har valt att montera tunneln från 153-tummaren, och det kan man fråga sig varför? Trenden de senaste åren har varit kortare tunnel än själva mattlängden. Men förklaringen till det är tunnelkylaren som sitter där. På så vis får man mera kylning och det kommer göra maskinen mer anpassad för att kunna dra en pulka med om behovet finns. Med de allt mer svängande vintrar vi haft de senare åren är vi på Sledtrax säkra på att vi kommer få se mera av skotrar i längden 146 tum ute i spåren.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen