Sledtrax testar
YAMAHA SIDEWINDER XTX – DELRAPPORT
Pudret har hunnit bytas ut mot hårdare snö och vissa dagar har vi fått känna på lite slush, pulkan har varit kopplad otaliga mil på kroken och dagarna börjar vara riktigt långa. Våren är här och för oss uppe i norr väntar fortfarande några magiska helger till fjälls! Det innebär också att för många av er är säsongen tyvärr redan slut. Vi på Sledtrax kommer att hålla ut ett tag till för att utvärdera maskinerna ytterligare. Hur har då Yamaha´s Sidewinder XTX fungerat under våren? som för undertecknad är en familjeperiod, och vad har den sista modifieringen gett för intryck på maskinen? Read it!
När denna artikel skrivs har årets ena Sidewinder passerat lite drygt 100 mil. Vi måste säga att den har lämnat en hel del intryck efter sig och det känns faktiskt lite vemodigt att säsongen snart är slut. XTX`n har funkat riktigt bra så här långt och varit en grymt rolig partner, då är det säkert någon som tänker att det är ju klart när man har 270hk under huven. Vi kan inte sticka under stolen att effekt är roligt men vill samtidigt påminna om att säsongen påbörjades med en bone stock XTX 146”, den var rolig även i det utförandet och kanske ännu mer allround än vad den är idag.
Efter föregående artikel har vi dragit miltals med pulkan på kroken, här märks en stor skillnad mot fjolårets MT-X. Skotern går ju aldrig varm, det var inte ett problem med MT-X`n heller men man var tvungen att tänka sig för på ett annat sätt. Med den här Sidewinder`n skulle vi vilja påstå att kylning inte är ett problem även om inte hastigheten alltid är så hög när familjen är påkopplad bak. Ledkörningen med den här maskinen är riktigt rolig och det går att ligga på ganska högt tempo även om underlaget är stökigt, med original framvagnen som är bredare går det nog att öka tempot ytterligare en nivå.
Vi nämnde tidigare att det gjorts en ny modifiering på maskinen, med tanke på motoreffekt och mattspinnet som blir kunde inte undertecknad låta bli att prova en matta med lite högre kammar för att skyffla ännu mer snö. Valet föll på en Challenger Extreme 64mm, det är alltså samma typ av matta som original fast med högre kammar.
För att den nya mattan inte ska ta i måste man även byta drivhjulen från 9 kuggar till 8, det har i sin tur genererat en något rappare karaktär och en något lägre topphastighet. I utbyte har maskinen blivit om möjligt ännu busigare och vändningar har blivit ännu lättare, hur länge skidorna ska vara i luften avgör du som pilot. Att den teoretiska maxhastigheten blir lägre är inget som vi lägger vikt på då maskinen går fortare än vad vi har ”balls” att köra.
I början av april var det läge att få leka lite med maskinen efter den nya mattan hade monterats, vi hade bestämt oss för ett område i närheten av Arvidsjaur och vädret verkade vara med oss. Föret var helt okej för årstiden, bitvis var det ganska hårt men på sina ställen gick det att hitta uppvärmd snö som var mjukare.
Till slut hittade vi en hel bergssida som var nog mjuk för att hålla oss glada och sysselsatta en bra bit in på dagen. Här fick vi nu känna skillnaden på att ha högre kammar. Maskinen beter sig likvärdigt som med originalmattan fast mer, det vill säga den reser mer och blir extremare i sin karaktär.
Undertecknad ställer sig i botten av backen och trycker in gasen, i ett nafs står skidorna rak upp i vädret. Med siktet inställt på en liten vinddriva långt upp i backen pumpar högertummen intensivt för att hålla skidorna lagom högt, med fullt adrenalinpåslag släpper undertecknad ner maskinen alldeles innan drivan för att i nästa sekund ge full gas igen.
Med blicken fäst långt ner i backen och lutning bakåt vänder skotern på en femöring innan det bär av neråt igen. Om möjligt så har denna maskin blivit ännu busigare och vi hoppas på en riktigt lång vårsäsong uppe i dom norrländska fjällen.
Innan det blir dags att avsluta säsongen så hoppas vi hinna med några resor till, det är verkligen ett nöje att styra denna brutala maskin och det är svårt att få nog. Missa inte slutsummeringen som kommer till hösten, där kommer säsongens sista resor och intryck att rapporteras!
Läs fler LÅNGTEST
Kontakta din lokala Yamaha handlare: