Det är dags att presentera våra sista deltagare till långtestflottan för säsongen, det är en maskin med grym kraft och en skottsäker motor. Till detta år har skotern dessutom släppts i den allt mer populära längden 146”, det är givetvis Yamaha Sidewinder XTX 146” LE som ansluter till Sledtrax testflotta.
Det var slutet av november och hade äntligen blivit dags att hämta säsongens maskin. När My från Yamaha center i Luleå ringde och berättade att det fanns en färdigmonterad maskin dröjde det inte länge innan undertecknads bil och släp var på plats.
Vid en första anblick andas maskinen kvalitet och råhet, den utstrålar aggressiv och snabb ledkörning när man ser på den framifrån. Efter ett varv runt maskinen skvallrar den om att det inte bara är en ledsmiskare utan också en maskin som kommer sticka ut hakan utanför leden i det orörda. Det här är Yamahas senaste tillskott till Crossover segmentet och vi är grymt peppade på att se vad den går för.
Till den här säsongen har man inte bara kommit med ny längd, man har även kommit med en ny boggie ”VERSATTAK” den ska vara framtagen för att få ut så mycket som möjligt både på och utanför leden. För att få fäste på led och driv i lössnön har Yamaha valt att stoppa en 51mm Challenger matta, det kan låta lite men vi vet sedan snow shooten att det är ett grymt bett i den här mattan.
Yamaha har i övrigt gjort finjusteringar, vi hittar bland annat en startknapp på styret och nödstopp som standard, man har även valt att montera den uppvärmda mountain dynan på modellen.
Vi kommer att köra den här Yamaha Sidewinder XTX standard en bit in på säsongen för att utvärdera hur den beter sig från fabrik, vi vill hinna utmana den i dess ursprungliga setup för att se hur den står sig mot konkurrenterna. Längre fram under vintern efter vår video recension kommer vi att börja montera på tillbehör, vi ska försöka göra maskinen till något som vi på sledtrax tror kommer bli en killer och en grymt busig maskin.
Vi ska även titta närmare på en maskin som är i barnsegmentet och bredda våra vyer lite. Det är en skoter som har det mesta som en fullstor släde har, fast i mindre format. Riktiga variatorer, dämpare runt om, handtagsvärmare och en elstart för att underlätta starten av maskinen för den tilltänkta målgruppen. Vi ska alltså även testa en Yamaha Snoscoot 200 under den här vintern också.
Den här 200cc ser riktigt cool med sin babyblåa färgsättning som för övrigt är samma som året MT-X , den ger verkligen intrycket av en riktigt skoter. Piloten för den här barnsläden kommer närmast från en SRX 120 och är i eld och lågor över att få kliva upp på nästa steg av maskiner.
När kortet var draget och kråkan var på båda papperna fattades bara lastningen. Ljudet från 998 turbon är bekant och skapar pirriga känslor i kropp och själ. Tankar och förhoppningar på en snörik vinter kommer genast upp i huvudet. När det är dags att starta 200cc verkar en helt annan iver infinna sig, undertecknads son fullkomligt står och studsar på marken över att få köra sin nya kompis och visst värmer det lite extra i en skoterpappas hjärta! Nu gör vi likt alla andra skoterentusiaster i vårt avlånga land, vi ber en lååååång bön till kung Bore och hoppas att det vita guldet ska börja kräka ner. Följ oss i denna artikelserie, det kommer bli något ni inte vill missa!