Kontakta oss

Sledtrax testar

YAMAHA YXZ1000R – BUSKUL LEKSTUGA FRÅN YAMAHA

Ett recept för en adrenalin fylld dag med massvis av glädjetjut och puls innanför hjälmen stavas Yamaha YXZ1000R. Sidebyside´n som funnits på marknaden under ganska så många år är lätt att glömma bort i bruset av alla nya segment och maskiner från andra tillverkare. Men denna maskin förtjänar långt bättre än så. Nu har vi på Sledtrax kört, sladdat, skrattat, fått puls och busat med denna dundermaskin under någon vecka och vi kan inte hålla händerna ifrån denna extremt potenta best från Yamaha som ni nu ska få läsa mer om.

Yamaha YXZ1000R är rå, förbaskat rå! Ett aggressivt och läckert utseende med kralliga stötdämpare, 29 tums big horn däck och Yamaha´s blå signaturfärg tilltalar undertecknad, minst sagt! Men nu är det ju inte skalet som gör maskinen kul utan själva kraften, chassit och dynamiken, dags att vrida om nyckeln och fara iväg.

Efter de första kilometrarna bakom styret och längs en skogsbilväg är det flertalet saker som slår mig. Först och främst den sekventiella manuella växlingen som Yamaha har, det ger en annorlunda och härligare känsla än att köra automat som vi under sommaren gjort med vår Polaris RZR.

Dels känner man sig mer som en rallychaufför dessutom är det enklare att ligga på sladd i en komfortabel hastighet som undertecknad är bekväm med utan att det behöver spåra ur i rasande takt som när vi kört vår RZR. Alltså i mitt tycke en maskin som passar de mindre erfarna side-by-side chaufförerna.

Vi fortsätter längs vägen, kurva efter kurva erövras, med växelindikatorn blir det enkelt, växla upp, växla ned, full gas och glädjetjut innanför hjälmen när YXZ10000R står på ställ genom skogsbilvägen som leder allt djupare in i Härjedalen´s fjällvärd.

Förarmiljön är bekväm med tydlig överblick över kommande kurvor och över instrumenteringen, där både analog varvräknare samt digital hastighetsmätare och växlingsindikator finns. Stötdämparna är ställbara beroende på vad du ska använda maskinen till, för min egen del fungerar grundinställningen som denna maskin har bra.

Att köra efter skogsbilvägar med en såpass extrem maskin som Yamaha YXZ1000R är kan vara bland det roligaste man gjort på väldigt, väldigt länge. Motorn som är på 998 med tre cylindrar ger ett hårresande ljud när varvräknaren slår i taket på 10.500RPM, bara ljudet ger större delen av upplevelsen.

Även om jag känner viss skillnad i kraften där Polaris RZR har en betydligt hårdare acceleration så spelar det faktiskt inte så stor roll då känslan och körupplevelsen är det som räknas. Visst är Polaris RZR snabbare, men känslan, den manuella växlingen och ljudet i Yamaha gör upplevelsen roligare och mer utmanande. Dessutom är maskinen Traktor A registrerad vilket gör att du kör lagligt på efter väg.

Sammanfattningsvis

Yamaha YXZ1000R är en maskin som bara måste upplevas, vare sig du ska köra på gården i arbete,  sladda på skogsbilvägar eller skjutsa barnen till skolan har du här en vapendragare som ger enormt mycket körglädje. Något vi tycker ni borde testa om möjligheten ges.!

Kontakta din lokala Yamaha Handlare:

Yamaha Center Östersund

Läs mer om maskin hos YAMAHA

Försäkra din ATV via SVEDEA

Läs fler SLEDTRAX TESTER

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen