Dags för Yamaha Sidewinder X-TX SE att synas i sömmarna. En skoter som såg dagens ljus första gången 2017, det vill säga den har funnits ett år redan. Här snackar vi om en maskin som verkligen platsar in som crossover, turbomotorn gör att den klarar det mesta. Det matar på hårdare än du vågar hålla in gasen.
Genesis 180 är motorn som levereras med turbo helt original och trycker ur sig stora mängder effekt. Något som alla självklart gillar, men det är även viktigt hur effekten levereras. I en snöskoter vill vi ha all effekt direkt, så fort gasen trycks in ska mattan börja spinna. Det är något vi vant oss med och som är själva meningen med variatordrift, motorn ska direkt nå toppvarven där den högsta effekten finns.
Nu är ett turbosystem konstruerat så, att det är ganska många komponenter som ska lira tillsammans för att få fullt turbotryck och därmed den högsta effekten. Man får alltså snällt vänta en halv sekund innan den där riktiga wow-känslan infinner sig, något som man fort lär sig att leva med. Och på en maskin som ska vara crossover är det inte fullt lika kritiskt som för rena mountainmaskiner, där själva svaret kan vara avgörande för situationen man befinner sig i.
Nog om detta, det är trots allt inte bara toppeffekten som är avgörande. Genesismotorn har tidigare gjort sig känd som väldigt rapp på gasen och med ett trevligt ljud och denna Sidewinder är inget undantag. Utseendet är dessutom riktigt giftigt med effektbelysning i framlyktorna och låg ruta. Hela ekipaget utstrålar kraft och hårdhet.
Fox Float dämpare är också en sak som många diskuterar, antingen gillar man dem eller så tycker man att de blir för progressiva och svåra att justera. Hur som helst är de lätta, tuffa och som gjorda för att sitta på en snöskoter. Och i denna Yamahas fall är de riktigt bra kalibrerade.
Efter leden är detta en best utan dess like. Först går det lugnt till väga, framvagnen känns lätt och lättstyrd, mattan kanske lite slirig men överlag är allt bekant välbyggt på Yamahavis. När man börjar känna lite på gasen så väcks något i huvudet, herregud så mycket effekt som byggs upp, redan dags att bromsa! Känslan är liksom att skotern likt en sportbil sänker sig lite och bara suger iväg så att det enda som hörs är insugsljudet från turbon. Vilken jäkla tur att bromsen har så bra känsla och precis avstämning för det är hela tiden dags att bromsa.
Det är enormt beroendeframkallande att känna de minst 180 hästkrafterna jobba för att skjuta maskin och förare framåt, men det sliter ganska hårt på kroppen när man hela tiden måste vara aktiv i sin körning för att hinna med allt som händer. Helt fantastiskt, det är hit vi har kommit – att man inte vågar köra fullt ut.
Om vi istället letar oss till en lekplats i branten eller djupsnö på en myr så ramlar väl en maskin som trivs så utmärkt på leden mellan stolarna, eller? Absolut inte. Även här lever ekipaget på sin turboladdning, effekten är så rå och brutal så kamhöjden på mattan saknar betydelse. Den matar på så skotern ställer sig på rullen när man vill, och det går samtidigt att fin-skråa lite mellan trädstammarna i branten.
Något annat som märktes under provkörningen är att tack vare effekten kan man hoppa mycket högre. Just på grund av att man får upp mer fart under infarten mot ett eventuellt hopp än vad polarna får med sina tvåtaktare gör att luftfärderna blir mycket större, men det klarar Yamahan alldeles utmärkt även om det känns lite extra när man tar mark såklart.
Sammanfattning, vi kan ta det i ett ord: motor. Massor med motor och effekt i ett chassi som redan för två år sedan hade nått full potential gör denna maskin till något av det roligaste och mest underhållande man kan köpa.