Vi har nog inte varit ensamma med att längta efter ett nytt chassi från Arctic Cat då Ascender plattformen har många rötter från Proclimb som kom redan 2012. Inte för att Ascender chassiet varit dåligt på något sätt. Men när det kommer nya modeller från konkurrenterna känns det ändå rätt med en ny design och ett större kliv i teknologiutvecklingen för att se till så att man säkrar platserna i toppen. Vad passar då inte bättre än att se vad den nya Arctic Cat Catalyst M600 154” går för i metervis med puder på en av de högsta topparna i West Yellowstone. Här kommer de första intrycken med en katt som verkligen sätter klorna i sluttningarna.
En kompakt maskin
En av de absolut största nyheterna på snöskotersidan inför säsongen 2024 är utan tvekan denna Arctic Cat Catalyst M600 154” som är en helt ny maskin från grunden. Och synen är mäktig på uppställningsplatsen då det står en lång rad av olika Catalyst modeller på tomgång för att vara redo för de internationella medierna som är inbjudna. Vi börjar med att hoppa upp på katten för ett par mils tur upp till topparna och vi får en liten försmak på det nya chassiet. Tanken och dynan känns smal och mindre än tidigare och fotstegen är rejäla med stora öppningar för att inte bygga upp snö eller is. När vi kommer till lite knöligare partier och man ställer sig upp slås man av hur kompakt och smidig maskinen är jämfört med föregångaren. Man har verkligen gjort allt för att minimera yttermåtten och den är både smalare och med en kortare huv än vi är vana med.
Hur känns maskinen?
När vi väl kommer upp på höjd så är det dags att kasta oss av leden och ut i pudret, och detta år är det snörekord i Yellowstone. Därför hinner man fundera mer än en gång på hur den nya 600a motorn kommer att fungera på runt 3000 meters höjd samt i snorkeldjup snö. Men vi trycker gashandtaget mot styret och den uppdaterade 600 motorn varvar ut trots att det är väldigt tungkört och det känns att det är bra fart trots en liten motorvolym. Men såklart inte jämförbart med en 800. Effekten räcker ändå till för att ta oss dit vi vill och vi kan tänka oss att den går ännu bättre på lägre höjd i Skandinavien. Vi hade verkligen drömförhållanden för att få känna på chassiet och här känns det som att Arctic Cat har något riktigt bra på gång, lättkörd och smidig som få ger oss ett väldigt bra första intryck.
Tekniken bakom
De här förbättrade köregenskaperna förstår man när vi får ta del av den tekniska genomgången med Jan Flemström, product manager hos Arctic Cat. Vi får helt enkelt en riktigt bra insikt i hur den nya Catalysten är uppbyggd och den är hela 10% lättare än nuvarande plattform, vilket är en rejäl viktminskning. Det har man lyckats med tack vare många små förändringar men några av de större är en ny beltdrive som ersätter kedjehuset och väger mindre än hälften så mycket. Sen är torque linq armen tillverkad i kolfiber, men det är som sagt både dynan, tanken och en hel rad med komponenter där vikten sparats in.
Det är inte bara vikten i sig man fokuserat på utan även var vikten är placerad, där man sänkt motorn för att få så låg tyngdpunkt som möjligt. Och man har monterat motorn så långt bak som möjligt vilket tillsammans med den nya förarpositionen skall ge en väldigt centraliserad massa och tyngdpunkt på maskinen.
Sammanfattningsvis
Efter några timmar på den nya Arctic Cat Catalyst M600 är vi övertygade om att den nya plattformen kommer att bli ett framgångsrikt vapen i toppen bland lösnömaskinerna i sexhundraklassen. Lättare, smidigare och en lång lista med uppdateringar har gjort oss på Sledtrax väldigt imponerade!