Kontakta oss

Trax impressions

LYNX SHREDDER RE 3900 TURBO R 2024

Finsk sisu och massvis av hästkrafter, det i kombination med galet mycket puder kan väl inte bli annat än succe? Under vårens resa till andra sidan Atlanten fick vi sätta tänderna i våra finska vänners lodjur som är ämnade för uppgiften nämligen Lynx Shredder RE 3900 Turbo R. Hur den klarar sig i de amerikanska bergen ska vi ta reda på under en dags körning i West Yellowstone.

Första ögonkastet

När vi kom till parkeringen denna tidiga morgon kräkte snön verkligen ner, lite extra pirrig blev undertecknad med tanke på vilken maskin som skulle köras dagen till ära. När kapellet dragits av stod den där röd och grann, färgen poppar verkligen mot den vita snön.Till 2024 har man lagt in lite mer vita detaljer kontra föregående år som gör sig bra. Efter ett varv runt maskinen hoppar vi ivrigt upp och trycker på SHOT´n för att starta maskin, när motorn fått sin grundtemp börjar vår färd upp mot bergen.

Knöliga leder inget problem 

De leder vi kör efter har bitvis haft väldigt mycket trafik och är inte sladdade, detta genererar i att vi hinner köra både puckelpist och whoopisar innan vi är uppe i bergsområdet. Lynx är kända för att ha bra fjädring och Shredder RE 3900 Turbo R är inget undantag. Dämparna arbetar i bra symbios både med framvagn och boggie, maskinen får inga konstiga kast varken i sidled eller uppåt. Under ett knöligt parti provocerar vi maskinen lite extra och trycker högertummen långt in mot styret, även då känns maskinen trygg och sväljer gropar och slag på ett imponerande sätt. Man skulle nästan kunna tro att maskinen är anpassad för de skandinaviska förhållandena…

Deep Pow

Högre upp på berget börjar det öppna upp sig och det blir betydligt glesare mellan träden, här kan man även hitta öppna fält både på flackare ytor men också i brantare miljö. Vi viker av leden för att utforska detta område mer, vid de första pudersvängarna fylls hjälmen av både glädjetjut och snö. Vi har kommit till Disneyland för skoterentusiaster!  Shreddern är galet rolig att surfa fram på och göra res och pillowpops, den upplevs följsam och lättkörd. Vi börjar köra mot det brantare området för att testa klättra, här märks det skillnad på att ha en turbo.

De 180 hästarna som gömmer sig under huven springer på riktigt bra och maskinen bygger fart på ett helt annat sätt än de maskinerna som inte har snäcka, vi är och kör på nästan 3000 m höjd vilket gör skillnaden ännu större. Undertecknad tar sikte på ett parti med mer träd för att kunna relatera mer till vår svenska skogskörning, trots att det går saktare och djupare går skidor att hålla lågt.

Med andra ord står inte maskinen bara på rulle hela tiden utan är hanterbar och klättrar på fint, provocerar man maskinen är det fortfarande inga problem att få upp skidorna i vädret. När du är och kör en längre tid i denna djupa magiska snö och låter de drygt 180 pållarna sjunga ut märker man att mer effekt kräver mer mat, men i detta fall är det lätt värt det.

Sammanfattningen av detta lodjur:

När man har roligt går tiden fort, alldeles för fort och vi måste börja åka tillbaka och möta upp de andra. Det är med lite vemod att vi lämnar tillbaka Lynx Shredder RE 3900 Turbo R för dagen. De utmaningar vi ställt den mot denna dag har den klarat med bravur, allt från branta djupa klättringar till knöliga hårda leder. Vi kan konstatera att vår finska vän imponerar på andra sidan stora pölen.

Gillar du kläderna? Titta in TOBE OUTERWEAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Läs fler Trax Impressions

Kontakta din lokala LYNX handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

MJM POWERSPORTS

CROSSFIX

KALIX MASKINER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

 

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen