2018 blir verkligen ett intressant år från Artic cat, och en av de spännande maskinerna är nya ZR 8000 RR. Den 137 tum långa maskinen är en enormt potent racekobra med en egentillverkad 800 C-TEC2 som vaknar till liv vid minsta smekning. Lederna var på morgonkvisten vid test av denna raket alldeles nypistade och lyckligtvis söndersmashade av all trafik till hemfärd, häng med!
137 tum, är inte det lite väl långt för en maskin som är tänkt att krossa led och tugga feta gupp?
Svaret blir nix! Flytet över gupp, och speciellt täta gupp, blir betydligt bättre med en lite längre maskin. Det lilla man förlorar i snäva kurviga partier tas fort igen när leden blir riktigt dålig.
Vi fick chansen att hårdtesta dämperiet på duktigt guppig led, och resultatet är helt klart tillfredsställande. Ju mer vi gasade desto bättre jobbade dämparna, som det ska vara med andra ord.
När det började bli kurvigt i vissa trånga skogspartier så sänktes tempot för en stund, för att till slut formligen explodera till race på fullt allvar, och sanningen är att sittandes på en ZR 8000 RR ES så gör man inte bort sig.
Motorn levererar fint med kraft och vid gasomtag är motorn med direkt, något som kunde saknas på gamla 8000 vid några få hundradelar av en sekund vid vissa tillfällen. Här känns det som att Artic cat har fått till en mustig rova.
Precis som sina andra tvåtaktsbröder så har ZR 8000 gått igenom en enkel plastikoperation och förlorat 10% av sin bredd av buk och sidokåpor, på kuppen blev som nästan alla kanske vet vid det här laget sidokåporna betydligt mer hantervänliga och huv betydligt enklare att demontera. Något efterlängtat, sen är kåporna kring knäpartiet mjukare med mera flex.
Riktigt skönt när det slår i eller vid hårda inbromsningar.
Arctic Cat har som vanligt inte snålat på dämparfronten, Fox Zero QS3 med kashima coating är
absolut bland de bättre dämparna direkt från fabrik. De sväljer vad som helst, allt från snabba ettriga små gupp till gigantiska hopp. Enkel justering är melodin, tre klick med genast märkbar skillnad som gör att vi hittar rätt i princip omedelbart beroende på förare och vikt.
Plusmenyn då? Jo, ZR 8000 RR ES är utrustad med elstart. Kanske känns överdrivet på maskintypen tycker du men det tycker inte vi. Visst hamnar det några extrakilon under huven men i slutändan är det trevligt att bara vrida om nyckeln och sätta i väg. Vikt kontra energibesparing går att diskutera i evigheter any way.
Denna maskin är hur som helst ett riktigt buspiller från Arctic Cat. Dämpare, motor och chassi jobbar tillsammans i härlig symbios så efter leden med 8000 RR ES gör man långt ifrån bort sig. Konkurenterna får se upp!