Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

SKI-DOO FREERIDE 154″ 850 – FÖR DEN SOM ÄTER TAGGTRÅD TILL FRUKOST

Det är nog många som längtat efter en ny Freeride med den beryktade 850 motorn. 2018 är den äntligen här och den som väntar på nått gott… Ja vi kan redan här intyga att det skett stora förändringar till det bättre. Och till nästa år har Ski-Doo valt att förstärka lössnöegenskaperna på sina längre Freeride modeller.

Genom åren har Ski-doo Freeride kännetecknats av lång matta, förstärkt chassie och bred framvagn. Precis som ett recept på en hillclimb maskin som är redo för amerikanska backtävlingar. Där vill man ha en stabil maskin med mycket grepp och den ska tåla den allra tuffaste körningen.

Till 2018 har Ski-Doo faktiskt lämnat “hillcross” tänket på både 154an och 165an, och istället har man valt att montera en 36 tum bred framvagn. Lika smal som på Summiten med andra ord. För den som gillat lång matta och bred framvagn finns det faktiskt en version som heter Freeride S-38, där är framvagnen precis som det låter är 38 tum bred. Den går även att justera ut till 40 tum, vilket är lämpligt för den som vill ha en stabilare maskin.

Nu koncentrerar vi oss istället på Freeride 154 med den nya smala 36 tums framvagnen istället, här har man bytt lite inriktning på maskinen. Exakt samma bredd som på en Summit, men vad är då skillnaden förutom färgerna? Ja det är en hel del annat som gör Freeriden till en egen individ.
Det som kanske är största skillnaden är fjädringen som har fullt justerbar kompression och retur. Precis som på Ski-Doo RS600 som är byggd för skotercross.

Här är det ingen tvekan om att det är bland det hårigaste som Ski-Doo har att erbjuda för puderåkare. Man känner direkt att det är lite fastare fjädring än på Summiten, men det går att mjuka upp den vid riktig lössnökörning. På krängningshämmarna sitter det nämligen en snabbkoppling som man enkelt kan knäppa lös, och vips är framvagnen ännu följsammare vid skråkörningen.

Här har man verkligen lyckats kombinera bra fjädring med riktigt fina lössnöegenskaper och användningsområdet är faktiskt bredare än på Summiten. Är man den som gillar lite större hopp och drop bör man verkligen kika in Freeriden. Den är lite dyrare men den har också bättre stötdämpare samt extra förstärkningar monterade. Här får man helt enkelt göra en egen värdering på vilken utrustning man vill ha på sin maskin, och vilken typ av körning som man har tänkt sig.

Nice SHOT!

På Freeride 154 och 165 finns det möjlighet att få det helt nya SHOT startsystemet monterat, om man beställer sin maskin under spring check erbjudandet i vår. För en lössnö junkie som undertecknad är, känns det här som en otroligt stor nyhet. SHOT systemet fungerar nästan som en elstart, trots att det endast väger cirka ett kilo. Och ett kilo för att få ett startsystem är lite och ingenting när man ser till fördelarna.
SHOT fungerar på så sätt att man får starta maskinen manuellt på morgonen, och redan efter 20 sekunder har man full kräm i kondensatorn som lagrar ström. Kondensator? Jajjemän, här finns inget traditionellt batteri utan en kondensator som lagrar ström. Anledningen är att det blir ett betydligt lättare system och nackdelen är att strömmen inte lagras lika länge som i ett batteri.

När man sedan har spänning i systemet krävs det endast ett tryck på SHOT knappen, och kondensatorn skickar på spänning in i statorn. Startorn fungerar då som en elmotor och motorn smyger igång utan några mekaniska ljud eller liknande.
Testa att räkna hur många gånger man får starta en maskin på en puderdag, man märker rätt snabbt att här finns det mycket energi att spara. Freeriden är verkligen en fullträff för den som vill köra hårdare än vad man gör med en Summit, utan att kompromissa på lössnöegenskaperna.Vilken man ska välja är helt klart upp till köparen.
Men vill man ha det hårdaste Ski-Doo har att erbjuda för pudret blir det helt klart Freeriden som drar längsta strået.

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen