Kontakta oss

Sledtrax testar

ASSAULTEN HAR LANDAT!

Julklappar verkar man få färre av ju äldre man blir. Men vad gör det när de blir dyrare och dyrare? Årets julklapp blev nämligen inte några VR-glasögon utan en sprillans ny Polaris Switchback Assault i svart metalliclack med massa härliga detaljer och den dök upp dagen innan julafton.

Turen gick alltså till Järvsö där just Järvsö Motor ligger. Här har man sålt Polaris i många år, och Anders som äger företaget har både kundservice i fingerspetsarna och lång erfarenhet av maskinerna som säljs. För här är det inte bara Polaris, förutom många andra märken säljer man faktiskt Harley Davidsson. Tyvärr var det några år sedan Harley gjorde någon snöskoter, så numer är märket ointressant.
Desto mer intressant är denna Polaris som råkade ut för märken efter dregel direkt.

Så – vi åkte hem och började kolla igenom maskinen. Hur gör man om man måste byta tändstift på fjället? Vart fyller man på olja, hur sitter plastkåporna fast? Alla saker som har med säkerhet och drift att göra är rätt vettigt att gå igenom innan man ger sig iväg med maskinen.

 

 

 

Det sitter inställningsbara stötdämpare från Walker Evans på maskinen. Dessa dämpare är närapå lika omdebatterade som Fox Float, vissa älskar dem och vissa inte. Faktum kvarstår likafullt, ingen dämpare fungerar bra om man inte ställer in den för sitt ändamål och därför är det nyttigt att kolla hur många klick från hårdast dämparna är inställda. Här var det faktiskt lite skillnad på de båda framdämparna, inte för att man kanske skulle märka någon skillnad på två-tre klick men rätt ska vara rätt.
Klickfunktionen påverkar enligt instruktionsboken enbart dämparens högfartskompression, Walker Evans hävdar annat.

På tal om fullsmetad med grejer då. Förutom justerbara stötdämpare runt om och elstart sitter det en PIDD – Polaris Interactive Digital Display. Här är det inbakat en massa funktioner, GPS och blåtand för att kommunicera med mobilen till exempel. Smutt att se vad frugan skriver att du ska få för mat när du kommer hem, utan att ta fram mobilen? Framför och nedanför displayen sitter Polaris fina led-strålkastare som ger ett mycket vitare ljus än traditionella halogen.
Ett annat måste när maskinen är ny är att lägga lite skyddande vax och lackskydd för att dels spara lite på lackslitage och dels lättare få loss snö och is.

Efter diverse putsande och genomgång av hela maskinen lyckades tyvärr piloten halka på en isfläck utanför garaget och skada revbenen, så hela inkörningen har blivit lite förskjuten. Men vi lovar att komma med rapporteringar så snart som möjligt, i skrivande stund har vi fått ihop 32 kilometer…

 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen