Kontakta oss

Sledtrax testar

CAN-AM OUTLANDER 570 – NU VRIDER VI UPP EFFEKTEN

Nu har vi kommit mitt in i vårt långtest på våran Can-Am Outlander 570 och vi börjar att känna på varandra väl. Trots dekaler som säger 570 på kåporna så vet vi att det gömmer sig en 650cc stor motor som med hjälp av lite programmering från Maptun skulle kunna nå sin fulla potential. Därför är det hög tid att se vad vi kan göra med lite optimeringar av en redan fin maskin.

Vad är det för motor?

När man startar en Outlander 570 så hör man ett ganska dovt och grovt ljud från den tvåcylindriga motorn och kanske är det just här som man kan få en hint om att det gömmer sig en större motor under kåporna. Vi kontaktar såklart Maptun som är experter på området för att se vad som går att göra med vår ”570”. Där får vi ett glatt besked om att med enbart en mappning av programvaran så kommer vi att få en motor som till och med har mer effekt, går svalare samt med ett vassare gassvar kontra de riktiga 650 modellerna. Sagt och gjort så beställer vi en licens och sedan läser vi av vår Outlanders programvara för att sedan synka den med licensen så maskinen får rätt mappning. När det är gjort pluggar man in Maptun boxen i fyrhjulingen med tändningen på och väljer bara rätt mappning och trycker sedan på OK. Nu skriver den in den nya programvaran i ECU boxen som sitter original. Och som ni kanske förstår tappar man garantierna från BRP om man ändrar i programvaran.

Mer effekt!

Men med ny programvara på plats så var det dags att testa hur den fungerar och om variatorerna skulle lira med ökad effekt. Redan vid första gaspådraget så känner man att här har det hänt grejer, betydligt bättre gasrespons och mer kraft i maskinen. Tänk om det alltid vore så här enkelt att kunna plocka ur mer effekt, ur en motor. Toppvarvet har höjts en hel del och trots det fungerar variatorerna bra och vi känner inte att det är nödvändigt att ändra något i dessa. Nu är det helt klart mer drag i maskinen som har cirka 20 hästkrafter mer än de 48 som den levereras med.

Vad är bra och dåligt?

Vi har även hunnit få en hel del mil på maskinen där vi testat egenskaperna ordentligt. Det är framförallt två saker som vi sett att man skulle kunna förbättra ytterligare och det ena är svängradien och det andra är snabbare inkoppling av fyrhjulsdriften eller difflåsning som de dyrare modellerna har. Men det är inga stora saker även om det hade lyft maskinen ytterligare ett snäpp. Det vi dock varit otroligt nöjda med är greppet i originaldäcken som har ett bra och grovt mönster som passar i många olika slags terräng. Däcken tillsammans med dom uppböjda a-armarna samt den grymma bakvagnen som ger väldigt hög markfrigång har imponerat på oss med framkomligheten som är i absolut toppklass. Nu har vi inte mätt men frågan är om inte bakvagnen på denna Outlander kanske till och med är klassledande när det kommer till markfrigången.

Flera saker imponerar.

Mätarhuset känner vi igen från snöskotrarna med en bred display och orange bakgrund, här har vi en tydlig översikt på det vi behöver veta och på styret har vi originalmonterade handtagsvärmare. Handtagsvärmarna är något som vi gärna sett som standardutrustning på samtliga maskiner i Skandinavien då vi kan ha användning för dessa året runt ibland. Sen är placeringen av tanklocket väldigt bra då man enkelt kan tanka ur dunk när det är placerat bredvid dynans bakdel och man har inget styre i vägen. Och under dynan sitter det ett väl tilltaget förvaringsfack vilket är något man inte kan få för mycket av på en ATV. Men det man kanske sett visuellt som en stor nyhet i år är LED-lyset som vi kommer att kunna testa bättre fram mot hösten. Men redan nu trots ljusa sommarkvällar så syns de att det lyser betydligt starkare än de gamla lamporna.

Testet fortsätter

Vårt test med denna Can-am Outlander 570 fortsätter mot hösten där vi ska testa att belasta den tyngre nu när vi också fått mer effekt från motorn. Något vedlass eller vägsladd skall hjälpa maskinen med att bekänna färg innan hösten då det förhoppningsvis kan bli tal om att dra fram någon älg istället. Nu rullar testet vidare i de Norrbottniska skogarna!

Försäkra din ATV via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din ATV via SVEDEA

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Can-am handlare:

MJM POWERSPORTS

CROSSFIX

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen