Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

CAN-AM OUTLANDER MAX 6X6 – GÅRDENS TROTJÄNARE

Can-am lanserade sin första 6-hjuling för 8 år sedan, mycket har hänt sedan dess och BRP har förfinat och uppdaterat sin trotjänare löpande. Nya tillbehör har lanserats i rasande takt och nu har äntligen vi på Sledtrax fått tag på ett fullutrustad flaggskepp som vi testat under en dag. Maskinen heter Can-am Outlander Max 6×6 och våra första intryck om denna arbetshäst ska ni få läsa om nu!

Polaris var länge ensamma med deras Big boss 6×6 hjulning och marknaden på dessa arbetsmaskiner har varit ganska begränsad fram tills för något år sedan. Största antalet säljs främst i Norden och 2014 passade Can-am på att lansera sin första Outlander 6×6. Nu ett gäng år senare har just denna modell blivit en omåttligt populär arbetsmaskin från BRP och tack vare Oktan Sverige som lånat ut deras demo till oss så förstår vi varför.

Hur är Can-am Outlander Max att köra?

Smidig, balanserad och stark är det enkla svaret, men vi ska ta och bryta ned det för er och djupdyka i dessa 3 uttryck. Smidigheten är vad undertecknad var mest skeptisk till, 6 däck och därmed längre svängradie var tankar som poppade upp innan ja hoppade på maskin och börja testa mig fram, glatt överraskad är maskin betydligt smidigare än vad jag väntat mig. Planerar man sin körning vilket är att föredra vare sig man kör 4-hjuling eller 6-hjuling är det inga problem att ta sig fram, och genom ett tight skogspari fick undertecknad sätta maskin på prov vilket Outlander´n klarade galant. 

Balansen då?

Jo, där sticker man verkligen ut, med en riktigt jämn fördelad vikt blir chauffören det stora påverkande faktorn. Här har man lyckats skapa en maskin där små input från föraren från sida till sida eller fram och tillbaka kan syra balansen och på så sätt smyga fram utan några däckspinn eller lyft från hjul. Till stor hjälp är även den frikopplingsbara krängningshämmaren som gör att bakre däcken inte är låsta i samma nivå vilket ger bättre fäste och gör det enklare när du passerar stubb och sten.

Kraften?

Stark som en björn med hela 1000kubik och 80 hästkrafter finns effekten där alltid när du behöver den. Undertecknad körde mest på lågväxel vilket är att föredra när man är ute i skogen och smyger, vill man däremot ha lite extra kraft så är det bara lägga i hög-växeln och klämma tummen mot styret.

Mångsidigheten då?

Som jag tidigare var inne på har 6-hjulings marknaden inte varit så stor tidigare, senaste åren har dock segmentet vuxit, stor del tack vare Can-am Outlander som numera finns i flertal olika utföranden, motorstorlekar och paket. En maskin som förr endast ägdes av en bonde på större gårdar eller inom timmer branchen ägs idag av vanligt folk. Något undertecknad tror har stor del i detta är alla framtagna tillbehör från Can-am där man numera kan anpassa sin maskin både för arbete eller utflykt med familjen. 2- up dyna, rutor, väskor, timmerstolpar olika fästen och stor förvaring på flaket!! Outlander 6×6 kan anpassas just efter din egna smak tycke och för vad maskin ska användas till.

Sammanfattningsvis!

Can-am Outlander Max 6×6 är en komplett och kompetent 6-hjuling som fungerar över förväntan till det mesta du utsätter den för. Går man i tankarna att köpa en 6-hjuling eller byta ut sin 4-hjuling mot en mer mångsidig ATV är Can-am Outlander 6×6 som kommer i alla dess olika paket ett hett alternativ.

Gillar du kläderna på bilderna kika in: KLIM

Försäkra din ATV via: SVEDEA

Kontakta din lokala Can-am handlare för mer information:

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen