Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

POLARIS RZR PRO XP ULTIMATE – FARTFYLLD SOMMAR VÄNTAR!

Äntligen är det dags att testa nya leksaker och arbetsmaskiner under sommarhalvan av året i Sledtrax Summer Edition. Nu ger vi oss in i SideBySide segmentet där den ena leksaken är mer fartfylld än den andra. Polaris och Can-am kämpar om tronen och om de åtråvärda kunderna. Mycket nyheter och teknik utvecklas i just detta segment och vi på Sledtrax var inte sena på att räcka up handen när vi fick frågan om att ha en SideBySide som långtest. Det är nu dags att presentera säsongens första maskin Polaris RZR PRO XP Ultimate 64”

Undertecknad fick möjlighet att förvärva en av Polaris RZR som kördes på ROC (Race of Champions) vilket innebär att många stora stjärnor inom bilsporten, från Formel 1, Rally, Nascar, Rallycross  till Indycar kört allt vad denna maskin går för. Man blir ju helt klart lite starstruck när man sätter sig bakom ratten på denna RZR, helt omöjligt är det inte att dessa stjärnor kanske känner lite samma nu när dem får höra att Sledtrax ska köra långtest under sommaren. Hahaha!!

Värst på det mesta?

Polaris RZR är en modell som kom för ett par år sedan. Med den senaste tekniken inom fjädring från FOX, lättare vikt och ökad motoreffekt tillsammans med en ny läcker design och körupplevelse samt integration fick Polaris en drömlansering framförallt i USA och södra Europa där Sidebyside är stort.

När man sitter i bilen känns förarpositionen och ergonomin väldigt genomtänkt, knappar för olika körinställningar sitter där dem ska, alltså på ratten, eller nära intill! Styrpost är teleskopisk och sätet går att skjuta fram och bak vilket innebär att både stora, små, långa eller korta kan få en behaglig position bakom ratten. En tydlig 7 tums display med Ride Command och backkamera är standard och öronbedövande musik spelas ut genom ett grymt högkvalitativt Rockford Fosgate ljudsystem.

Som passagerare har du ett anpassningsbart stöd framför dig som du kan hålla i hårt när chauffören klämmer in gaspedalen, för är det något denna maskin är brutal på så är det acceleration och speed. Här gäller det att hålla i sig något undertecknad fick erfara när jag åkte med Johan Öhlen på Motorhuset som har två RZR och är en erfaren ”idiot” bakom ratten. 🙂

Polaris RZR är byggd för stenhård och brutal körning längs skogsbilsvägar, i sanddynor och banor. Med en fjädringsväg på hela 51/56 cm och aktiv stötdämpning från FOX kallad Dynamix styrs viss del av fjädringen från styret, skulle flygturen vara framme finns en röd nödknapp som stiffar upp stötdämparna runt om för att göra landningen mer behaglig.

Vi har utrustat vår RZR med massvis av original tillbehör från Polaris något ni kommer få läsa mer om senare under sommaren, men något undertecknad är riktigt pepp på är att testa de nya däcken som är uppdaterade och suttit på Timmy Hanssen tidigare RZR. 32 tum istället för 30 original och ett grovt mönster för skarpt fäste tror vi stenhårt på dessa kängor!

I sommar kommer ni få följa med på flertalet reportage både från bana och privat mark. En filmatiserad review och förhoppningsvis kommer ett test där vi kör denna RZR mot Can-am Maverick för att se hur dem står sig mot varandra. Ett reportage kommer också från Dreamyard tillsammans med Jonas Hedberg. Helt klart mycket att se fram emot så stay tuned!

För mer information om Polaris RZR kontakta din lokala Polaris handlare:

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

Se vårt: Polaris 570 TEST

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen