Kontakta oss

Sledtrax testar

CAN-AM OUTLANDER PRO XU-T HD7 – EN HET NYHET UNDER EN KALL SOMMAR!

Can-am gjorde en facelift på flertalet modeller redan under förra året därför var det en välkommen överraskning när man till detta år lanserar helt nya Outlander modeller. En helt ny motor som ger utökat utrymme för att kunna göra rätt radikala förändringar på hela fyrhjulingen. Designa och utvecklad med fokus på arbete där vi ser lösningar som inte funnits tidigare på marknaden. Vi var självklart snabba med att låna en maskin från Sixten Nilssons Motorservice i Boden så att ni nu kan få ta del av våra första intryck.

Nyutvecklad motor.

De populära Outlander modellerna som har haft antingen en 450cc stor motor eller den med V-twin på 650 cc som varit strypt och kallades för 570 kommer att försvinna ur sortimentet. Istället kommer det en helt nyutvecklad Outlander HD5 eller HD7 som båda är utrustade med en encylindrig motor på 650cc. Däremot har man gjort olika effektuttag så HD5 matchar en 500cc stor motor medans HD7an får full effekt. Det man uppnått genom en encylindrig motor är en kompaktare drivlina som fått P-drive variatorn som man hittar på Brp´s snöskotrar vilket har gett ingenjörerna helt nya möjligheter. På dessa maskiner har man nu ett djupt fack både framför och bakom föraren samt ett förvaringsfack bakom styret med mobilhållare och USB laddning.

Det är till och med förberett för svärdet på en motorsåg där man köper till en svärdhållare så kan man ta motorsågen med sig och den tar minimalt med plats. Man har också valt att montera en rejäl stötfångare som standard för att skydda fronten bra när man snabbt kan komma för nära ett träd i terrängen.

Premiumfunktioner till lägre kostnad

Förutom förbättrade förvaringsmöjligheter och linq-fästen ser vi en hel del premiumfunktioner som brukar sitta på dyrare maskiner.  Vi har nu fyra stycken ledlampor där två är halvljus och två är helljus samt ett accent lyse under för positionsljus och blinkers på väg registrerade versionen. Nytt är också fyrhjulsdrift med difflåsning som är väldigt bra i svår terräng där även de dubbla A-armarna som är böjda för bästa markfrigång både bak och fram gör skillnad när man ligger på marginalerna.

Servostyrningen DPS har tre olika lägen beroende på hur lätt eller trög man önskar styrningen och det kan vara smart att ändra beroende på vilken typ av körning man utför. Sen har man också tre lägen på motorstyrningen där man kan välja mellan arbete/standard och sport vilket ändrar motorkaraktären beroende på tycke och smak från föraren, enkelt och snabbt att ändra vid knappen ovanför gashandtaget.

Provkörning

Vi drar iväg från Sixten Nilssons butik då denna maskin är laglig att framföra på väg och vi åker mot en avskild plats där det finns gott om grusvägar samt lämplig terräng för ett test. Det första vi slås av är att det är lite annorlunda ljud i denna Outlander PRO XU-T då det är en istället för två cylindrar som den tidigare 570 modellen hade. Dock saknar vi inte kraft utan den känns faktiskt strået vassare i motorn. Nu är den dock helt ny så med lite inkörning kommer den förmodligen att gå ännu bättre. När vi kör runt och testar framkomligheten så slås vi av att den känns riktigt smidig trots att den i showroomet ser aningen högre och därmed större ut än föregångaren men det märks inte av i terrängen.

Sammanfattning

Om vi ska sammanfatta vår första provkörning av Outlander PRO XU-T så kan vi konstatera att det här förmodligen är Can-am´s kommande storsäljare. Den har en vassare prissättning än syskonmodellerna med större motorer samtidigt som den fortfarande känns väldigt premium med bra utrustning från fabrik. Vi kan konstatera att den nya Outlandern är här för att stanna!

Vi vill passa på att tacka SN MOTORSERVICE för lånet av deras demomaskin. 

Försäkra din ATV via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din ATV via SVEDEA

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Can-am handlare:

MJM POWERSPORTS

CROSSFIX

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen