Kontakta oss

Sledtrax testar

HONDA TRX 520 RUBICON – NY ATV I FLOTTAN!

Med sommaren runt hörnet kan vi nu glädjas åt Sledtrax senaste tillskott i ATV flottan, med ett varumärke som förknippas med kvalitet är vi mycket spända på vår nya bekantskap. Dagens stjärna är inget mindre än Honda TRX 520 Rubicon, en fyrhjuling som enligt specifikationerna lovar att ta itu med både arbetsuppgifter och äventyr med samma entusiasm. Vi på Sledtrax kommer att sätta den på prov under hela säsongen för att se om den håller dessa högt ställda förväntningar!

Första mötet!

Vid en första anblick ger Honda TRX 520 Rubicon ett imponerande intryck. Maskinen utstrålar kraft och robusthet, med sin design ger den tydliga signalerar att vara byggd för krävande terräng. Motorn som är på 518 cc och vätskekyld startar du enkelt med ett knapptryck från styret. Hondas Auto DCT-växellåda som till stor del även den manövreras från styret, lovar en smidig och effektiv kraftöverföring. DCT´n är en ny bekantskap för undertecknad och ska bli extra spännande att testa under säsongen.

Plus-paket

Honda Rubicon är en intressant modell i grundutförande men vi har valt att krydda den med deras egna EXPLORE-paket. Med det är du redo att utforska på en helt annan nivå! Vad sägs om dubbla kraftiga vinschar, hasplåt, bröstplåt, drivaxelskydd, fjärr till vinsch och ett CTEK-uttag för enkel laddning. Jo, jag glömde nämna att även CTEK-laddaren ingår i paketet. Om du mot förmodan skulle ha för lite ström går även denna Honda att manuellt starta med dragsnöre. Vi var givetvis tvungna att testa den manuella starten direkt, med tanke på motorns storlek förväntade vi oss att den skulle vara trögstartad men där hade vi fel. Det krävdes inte mycket kraft för att starta upp 520´n vilket gör detta till ett bra komplement!

Cockpit

Från förarsätet lägger man märke till några saker, först och främst ser man de lättöverskådliga reglagen som sitter prydligt på styret. Displayen är även den ögonfallande trots att den är något mindre än vad vi förväntade oss, dock ger den fortfarande all nödvändig information du som chaufför behöver. Både fram och baktill på maskinen finner du rejäla plana lasträcken, här kan du antingen spänna de saker du ska ha med ut direkt på dessa eller välja att montera på någon av Hondas tillbehör. Går man bakom maskinen ser du dragkulan, maskinen ska klara att dra 600kg. Här tänker vi att DCT-lådan kommer väl till pass då den även går att växla manuellt och låsa en växel om så behövs vid tung last.

Höga förväntningar

Trots att vi bara har hunnit köra denna Rubicon några hundra meter ger den ändå en bra första känsla. Motorn vibrerar lite och har en låg ljudnivå i de snälla farter vi hunnit testa, du sitter bra på sätet och maskinen känns lättmanövrerad på plana underlag med hjälp av servostyrningen. Med tanke på att Honda lämnar 5 års garanti på sina maskiner är jag rätt övertygad om att denna pjäs inte är något slarvbygge, med en utveckling som varit riktad mot dem som arbetar med sin ATV är våra förväntningar höga inför säsongen.

Sammanfattningsvis

Nu är vi redo för en fartfylld sommar som innefattar massa jobb i vanlig ordning men även en hel del äventyr! Vi har bara hunnit nagga vår Honda 520 TRX  Rubicon lite i kanterna än och kan knappt bärga oss att få sätta den i arbete. Vi på Sledtrax är grymt peppade att få sätta vår nya partner på prov och vi hoppas att ni följer med oss under denna artikelserie i sommar!

Läs mer hos HONDA

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Försäkra din ATV via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din ATV via SVEDEA

Läs några fler Sledtrax Testar

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen