Skotersuget är minst sagt påtagligt när säsongen är i startgroparna och snön ligger på backen. Men det som fattas är ofta helg för att kunna kasta sig ut i dagsljuset och dansa runt i det vita guldet. I december när det vanligtvis går att börja köra skoter är solen uppe enbart tre, fyra timmar här i norr. Det blir fort mörkt när man har roligt. Lösningen på det hela stavas hjälmlampa, Sledtrax har testat en kraftig sådan, Hyper 8500 häng med!
Lampan vi valt att testa heter Hyper 8500, namnet skvallrar att den levererar hela 8500 lumen på max effekt, det är här natten blir till dag. Hyper 8500 är utrustad med fyra stycken SST70 Led med en färgtemperatur mellan 5500-6500 kelvin. Flervinkelobjektivdesignen gör att ljuset sprider sig både långt och brett. Batteriet är på hela 108 wh för att kunna driva lampan länge. Den har fyra olika belysningslägen, 10% som skall hålla igång belysningen upp till hela 33 timmar, imponerande! Läge två med 40% av belysningen lyser 4h och 45 min. 70% ger lampan liv i upp till två timmar och 30 minuter. Läge 4 och 100% lyser upp till en timme och 40 minuter. Själva lamphuset är ett stycke Cnc-fräst skal med integrerade kylflänsar för att hålla temperaturen nere.
Ute i mörkret med en hjälmlampa på hjälmen blir första körupplevelsen smått lyrisk. För alla förutfattade meningar om att inte kunna känna frihet i mörkerkörning blåses bort. Min farhåga tidigare har varit att inte kunna spotta nästa linje och inte heller kunna se nog långt vad som komma skall framför en. Men saken är den, konturer och knölar får ett helt annat lyster, spotlängden för att kunna se vad som lurar en bra bit längre fram är inget problem. Dessutom följer ljusbilden med vart än du tittar, det här är kul!
Hur lyser Hyper 8500?
Ljusbilden är både stark, extremt stark!, samtidigt som den är bred och fin. Ljuskäglan känns aningen koncentrerad. Men trots detta är belysningen ändå bred. Det läge som jag använder mig mesta av är det tredje och 70% av lampans kapacitet. Det levererar hela 6000 lumen och i skogen lyser den upp absolut tillräckligt för att klara av att leverera ljus i alla förhållanden. Enda gången jag krämar på med 100% blir då vi kommer ut på öppnare ytor som stora myrar och sjöar. Det är riktigt smidigt att ändra styrka på ljuset med den separata knappen, som sitter i en klämma som man placerar smidigt själv lättillgängligt. Hade det inte varit lika enkelt att ändra styrka hade man förmodligen åkt med samma inställning hela turen. Fördelen med det tredje läget är att med det klarar batteriet en timme längre körning, vilket är en större fördel än det extra ljuset som inte alltid behövs.
Lampan levereras med Go-profäste för att kunna montera den på hjälmen, samt ett fäste för cykel eller crosstyre. Förlängningssladd till batteri, en kabel för att montera den direkt på batteripoler och en till 12-voltsuttag. Självklart följer även ett batteri med, packat i ett skydd. Givetvis finns det fler tillbehör att köpa till om så önskas. Exempelvis ett spänne för att montera den på huvudet vid orientering eller varför inte jakt på grävling i natten. Priset på lampan hamnar på ca 5200 kronor. Inte den billigaste lampan men absolut en prisvärd produkt som vi på Sledtrax kan rekommendera.