Sedan några dagar står äntligen skotern där i garaget, väderrapporterna uppdateras frenetiskt i hopp om att det ska komma tillräckligt med snö för att genomföra den första turen och mjuka upp maskinen. Ivern att ta sig ut med skotern river i kroppen och körsuget är totalt.
Under veckan har Rebelkittet som köpts till maskinen monterats, det består av Skinz smäckra dyna och ett variatorkitt. Av föregående tester vet vi att maskinen blir betydligt rappare och får ett högre inslagsvarv med det medföljande kittet som modshop levererar. Med det kittet fungerar även backshiften som vi vill och skotern bjuder upp till dans i skogen.
Det blev helg och på lördagskväll kom ett meddelande av Yamahas ena ambassadör Jesper Lundmark, ”Ska du följa med och köra imorgon?”. Det hade kommit färska rapporter under eftermiddagen om att det skulle finnas nog med snö för en första provtur några mil väster om Boden. Ett par timmar senare var skotern lastad och kläderna packade, söndagsmorgon rullade ekipaget ut på vägen i jakt på det vita guldet och startskottet för säsongen 2018/2019 var ett faktum. Vi var båda blygt hoppfulla då den här säsongen startat med avsevärt mindre snö än föregående vinter.
Väl på plats startas den trecylindriga 998 kubikaren för varmkörning under tiden som spännbanden släpps, motorn går mjukt och fint på tomgång med väldigt lite vibrationer. Utanför släpet låg det drygt 40 cm med snö, bärigheten var väl inte det bästa men hemläxan var gjord och kartan hade synats kvällen innan. Ett område med oplogade vägar och myrsystem var målet för dagen, där skulle vi nog kunna få ett första smakprov av kommande vinter. Skotern körs av släpet och förnödenheter packas bak i originalfacket som blivit rymligare jämfört med 2018 årsmodell.
Första milen på min nya partner avverkas efter en slingrande väg där det ligger precis tillräckligt med snö för att göra första pudersvängarna. Lite ringrostig är man nog efter den bara delen av året men lyckoruset infinner sig direkt. Vid en paus ställer vi maskinerna bredvid varandra, Jesper har hunnit göra en del förändringar på sin maskin under hösten. En snorkel sticker upp genom huven och skvallrar om att effekten ställts upp, det sitter även en del Skinz produkter och ett dekalkitt på maskinen. Onekligen ser den arg ut då även lyset monterats bort och rutan flyttats ner.
Vi fortsätter färden mot en stor myr där undertecknad får möjlighet att prova maskinen lite mer, variatorerna känns riktigt fina och reagerar på minsta input från tummen. Trots att motorn är rå går den rent. Det blir bara korta sekvenser med tummen mot styret men leendet infinner sig helt klart under hjälmen. Dämparna känns bra och det ska bli intressant att belasta dom lite hårdare och pröva olika inställningar när säsongen drar igång på riktigt.
Några väl avvägda pudersvängar och ett gäng bilder senare känner vi oss ganska nöjd med vinterns första körning, startskottet har gått för säsongen och nu hoppas vi alla på mer av den så hårt efterlängtade vita varan.
I nästa artikel om Sidewindern har vi förhoppningsvis hunnit montera några av dom många produkter som eftermarknaden har att leverera, tills dess kommer Dean Martins låt gå på repeat hos familjen Valdemarsson ”Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!”…