Sledtrax testar
LYNX 49 RANGER ST 900 ACE TURBO – SLUTRAPPORT
Mitten av maj, solen skiner och luften är varm, det är dags att ställa undan vår Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo för den här säsongen och även att summera alla intryck vi hunnit få bakom styret under våra färder i skog och mark.
Höga förväntningar
Förra årets byte av segment för vår del från lössnömaskin till arbetsmaskin hade gett mersmak men vi sökte nu en något smidigare touringmaskin som även skulle gå bra att dra med. Vårt val blev Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo som med sin rejäla motor, förmonterade dubbeldyna, höga ruta, anpassade fjädring och genomtänkta förarmiljö borde uppfylla våra önskemål. Något mer tveksamma var vi till den breda framvagnen, i ett svagt ögonblick funderade vi rent av på att beställa en smalare framvagn men beslöt att ge den breda framvagnen en chans i alla fall. När vi hämtade vår Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo var intrycket en genomtänkt och funktionell design som andades kvalitet i allt, från den sobra färgsättningen till det härliga mullret från fyrtaktsmotorn.
Våra utflykter under säsongen
Vi startade säsongen på hemmaplan där vi återupplevde gamla minnen på nytt sätt, med en skoter som levererade på alla nivåer. Den klarade djupsnökörningen som var då utan större problem, med passagerare och packning bakpå. Det gick väldigt bra att smyga fram mellan träden i ospårad terräng, men de stora handtagen var dock lite i vägen och fångade galant in diverse småbjörkar som dök upp. Det var besvärligt att behöva stanna och plocka bort björkarna, varför vi senare i stället plockade bort de infångande handtagen. Passageraren märkte ingen större skillnad, då skotern som helhet upplevdes väldigt stadig och trygg att åka på. Skotern blev dessutom betydligt enklare att kliva på och av utan dessa handtag, för både förare och passagerare. På välpreparerade leder bar det i väg till nygamla utflyktsmål, det var ingen större utmaning för fjädringen och vi kunde hålla bra fart och njuta av hur lättkörd, tyst och vibrationsfri Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo var. En stor eloge till Lynx som har lyckats fantastiskt bra med sin fyrtaktsmotor 900 ACE som sitter i ett flertal maskiner, den är lågvarvande, urstark, accelerationssnabb och med mycket bra bränsleekonomi.
Vi drar till fjällen
En av årets längre fjällturer gav ytterligare plus i kanten till vår Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo, där den fina fjädringen, utmärkta komforten och tysta motorn gjorde 18 mil till en behaglig dagstur bland vita toppar och hisnande vyer. Det var skönt att sitta skyddad bakom rutan, då kylan var bitande under morgontimmarna. Vi blev också bortskämda med att inte behöva ha järnkoll på tempmätaren, vilket vi uppskattade under våra färder. Körningen utanför led var riktigt behaglig, vår Lynx 49 Ranger ST 900 Turbo var lättmanövrerad, smidig och gick att smyga fram med förvånansvärt bra, men ett minus fann vi dock, det yrde upp mycket snö som lade sig på benen, sadeln och kring mätarna.
Arbetsmaskinen Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo
Under säsongen har vi provat att dra både ved, packkälke och pulka, vilket har fungerat väl för oss, men i dessa moment har vi dock inte stött på de allra tyngsta förhållandena och får lämna viss reservation i vårt utlåtande. För oss har det gått bra att smyga på utan varmgång i motorn, för att skydda slidesen monterade vi på isrivare och dessa tyckte vi nog borde ha varit standard. Vi har oftast använt eko-läget när vi haft påkopplad last, då vi upplevt att detta läge ger en väldigt mjuk och fin gång. Det är ju alltid bra att kunna få med sig lite extra tillbehör, men när man använder skotern som arbetsmaskin är det till och med nödvändigt, och lastmöjligheterna på vår Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo är mer än väl godkända. Det geniala LinQ-systemet gör skotern väldigt anpassningsbar efter olika behov, den har enkelt gått att byta skepnad på – från sportmaskin till veddragare på ett ögonblick.
Dags att summera
Ingen har nog undgått att förstå att vår Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo har passat oss som hand i handske, en maskin som med råge uppfyllt de krav vi ställer på en skoter. Vi har haft glädje av våra skoterturer oavsett de varit längs skoterled eller i ospårad terräng, med eller utan påkopplad släde och vi har inte heller behövt fundera om vi har haft plats för all extra packning som vi med åren blivit rätt bra på att plocka ihop innan avfärd. Våra farhågor kring den breda framvagnen kom direkt på skam, vi har uppskattat denna riktigt mycket så väl på ledkörning som utanför led, den har gett en stabilitet i körningen och gav till och med skråkörningen en ny dimension för oss. Ett stort plus på Lynx 49 Ranger ST 900 ACE Turbo är trots allt den behagliga fyrtaktsmotorn, som med sina i sammanhanget blygsamma 130 hk aldrig tvekar när man ger gas och levererar rejält med kraft. Att turbon dessutom bjuder på härligt ljud, som inte sällan inspirerar till ännu lite mer gas, är förstås inte något minus. Som tur är så har vi upplevt skotern bränsleekonomisk, vilket är bra både för miljön och för plånboken, samt inte minst för att det reducerar antalet tillfällen då man riskerar att överfylla när man tankar för vi upplever påfyllningshålet väldigt litet. Många plus blev det och något litet minus, hoppas att ni haft nytta och nöje av att följa oss genom detta långtest, nu önskar vi er alla en riktigt fin sommar och hoppas på återseende till hösten då vi långtestar någon ny maskin.
Läs fler Sledtrax Testar
Gillar du kläderna? Titta in KLIM
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA