Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX 49 RANGER ST900 ACE – DELRAPPORTERING TVÅ

Vintern springer mot sitt slut och vårvintern har börjat ta fäste om säsongen. Dagarna är längre och därmed utökas vistelsen i skog och mark. LYNX 49 RANGER ST900 ACE närmar sig 80 mil. 77 stycken i skrivande stund om man skall vara mer precis. Det är hög tid att deklarera för delrapport två

LYNX 49 RANGER ST900 ACE

Desto mer tid vi spenderar på vår “gubbräser” så kommer vi till insikt att detta kan vara den ultimata familjemaskinen. Motorljudet är något jag personligen fastnat för ganska rejält. För undertecknad blir inte trött i huvudet som man kan bli av en motor som lever om. Den är inget fartvidunder, men har den kraft som behövs för typen av körning den används till. Men vill man gasa på så har den ett härligt gassvar och när leden är hård bettar de 40 millimeter höga kammarna tag ordentligt i marken och skickar iväg skotern riktigt rask fart upp mot 80-snåret.

LYNX 49 RANGER ST900 ACE

Körning i lössnö

När man spenderat mer än 80 procent av sin skoterkarriär på långa lössnömaskiner, då blir det lätt att man jämför det man åker med mot ett lössnömonster. Ranger 49 är en riktigt fin snögångare och det är sällan man behöver oroa sig för att köra fast på plana backen. Men när det börjar luta uppåt så hade det inte gjort något om det funnits några hästar till under huven. Matthastigheten blir inte tillräcklig och de breda bekväma fotstegen gör att man hänger upp sig aningen lätt. Men detta är något som upplevs direkt efter snöfall och när snön är djup och riktigt lös. För när snön har fått sätta sig ett par dagar då blir det andra bullar. Nu går det hips vips riktigt bra att ta sig fram. Även där det lutar uppför, det kan vi tacka den långa mattan på 163 tum för som inte heller gräver bort allt fäste.

Slutet av februari bjöd upp till en extrem blida med ett par nätter av plusgrader. Det resulterade dock aldrig i att snön blev genomblöt och sedan stenhård, utan det vart en skorpa på en halv decimeter. Under den var snön som socker. Detta var något som 49:an inte tyckte om. En lördagsmorgon då vi skulle röja upp för att dra om leden fick vi bita i gräset. Efter att ett tiotal träd fällts alldeles nere vid foten av ett berg för att enkelt komma ut på myren vart det tid för att åka hemöver. Hemöver betydde upp för berget, där vi kom på morgonen. Färden tog slut efter ett tiotal meter då det börjat “slå” i det gamla spåret och en skida skar ner i snön. Här började strapatsen, vi hade med oss en stor skyffel och medans jag skottade för kung och fosterland klättrade dottern som följt med i ett träd.

LYNX 49 RANGER ST900 ACE

Tyvärr gjorde de flertalet plusgraderna att nästan all snö fastnade på spaden. När vi lyckats göra oss en fåra nästan nere på backen utan att ta oss vidare fick vi inse fakta, vi skulle inte komma oss därifrån för egen maskin. Lyckligtvis var grannarna hemma och efter en väntan på dryga halvtimmen kom räddaren i nöden och hjälpte oss loss.  En utflykt som beräknades ta en timme slutade med tre timmars bökande i skogen. Puh!

LYNX 49 RANGER ST900 ACE

Packlådan 

Den gigantiska packlådan på 110 liter som vi monterade tidigare i vinter har visat sig riktigt användbar när vi varit ut på tur för att äta på fjället. Den största fördelen är att vi nu slipper frakta veden inne i pulkan. Den rymmer en ordentlig säck full med ved som räcker mycket gott och väl för både mat och kaffe och lite mer därtill. Nu går det istället att packa ner maten bak i pulkan utan att det hoppar omkring och far bakom skotern. Nu är det även hög tid att börja köra ut saltstenar till älgen. Då kommer packlådan lastas full för att slippa dra något bakom skotern.

LYNX 49 RANGER ST900 ACE

Vårvintern som nu är kommen tycks vara 49:ans “säsong”. När spåren fryser till och kylningen blir minimal så ska fläkten gå i gång för att hålla motortempen under kontroll. Det sitter även en massa boggiehjul i boggien, men inga isrivare. Isrivare är något vi saknar från fabrik. Vi kommer mest troligt måsta montera ett par av något slag för att inte bränna upp slidesen. För nu när kylningen är optimerad vill man kunna utnyttja den fördelen.

Milen seglar förbi, och nästa rapportering kommer vi att sammanfatta säsongen, så håll utkik. 

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala LYNX handlare:

SN MOTORSERVICE

OKTAN SVERIGE AB

AUTO BLÅ

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen