Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX BOONDOCKER 600R – FÖRSTA KÖRNINGEN

Säsongens ivrigaste iver gasade vi glatt av oss under resan i Revelstoke men att komma hem till Sverige och få ta ut årets långtestmaskin på första turen oavsett snömängd är givetvis ett speciellt ögonblick och äntligen var stunden kommen. Det var nu högtid att sjösätta Lynx Boondocker 600R i vinterlandskapet och att bege sig ut på jungfruturen för att låta de första milen trilla in på mätaren.

VARMKÖRNING AV MASKIN SAMT FÖRARE

Inlandet har sköljts över av minusgrader och plusgrader om vartannat och därmed är snöförhållandena inte de mest optimala men definitivt körbart. Dagens kompass riktar in sig i utkanten av tätorten och väl framme på utgångspunkten är det dags att göra både maskin och förare redo för dagen. Dragsnöret i högsta hugg och maskinen startar, den är otroligt lättdragen. Vi låter motortempen gosa till sig innan det är dags att röra sig vidare. Googles rättas till och handskarna likaså, nu är det dags för säsongspremiär och stilla den största ivern, för en stund.

FÖRVÄNTNINGAR, NYFIKENHET OCH LEDPARTIET

Förväntningarna på Lynx Boondocker 600R har varit otroligt höga ända sedan den presenterades i rampljuset och under provkörningen i våras tog den nyfikenheten på maskinen ytterligare några nivåer. Den må vara lillebror till 850 men det känns som att det här är en potent maskin, i allra högsta grad. Första intrycken är att den upplevs väldigt genomtänkt och att den definitivt andas kvalité.  Körställningen känns aningen annorlunda jämfört med fjolårets långtestmaskin Arctic Cat Alpha one, något som vi säkerligen kommer att vänja oss vid efter några turer.

Vi börjar färden längs leden för att ta oss till de förhoppningsvis orörda myrpartierna. Vi möts av en relativt stökig och gropig led men vi upplever att Boondockern hanterar det väldigt bra och får en känsla av att hela maskinen samarbetar på ett mycket fint sätt. Den smala framvagnen gör sig däremot påmind vid kurvtagning. Här får du som förare jobba lite för att hålla den på rätt köl, men med en 36” framvagn anpassad för lössnöåkning känns det givetvis acceptabelt.

DAGS FÖR LITE PUDERSVÄNGAR

Vi kommer fram till myrpartierna där kungbore tack och lov sett till att landskapet bäddat in sig mer i det vita guldet. Fortfarande knapert, men ändå så pass att det går släppa tyglarna på lokatten och låta den dansa fritt. Vi viker av leden och säsongens första pudersvängar bockas av på listan. Maskinen känns otroligt lättsam att hantera, att de valt att montera 36” framvagn på boondockern är minst sagt fördelaktigt. 600R motorn känns otroligt pigg och mattan driver på fint i snön oavsett hur tight vi lägger ner den mot backen, mycket imponerande! 

Vi fortsätter leka av oss längs de snötäckta myrarna och det är verkligen en glädjeframkallande maskin vi står på. Den är lekfull, lätt att hantera och den har ett register som påminner om storebror 850. Den är vass!

Första turen bjöd dessvärre inte in till någon brantare körning då snömängden inte riktigt tillät. Vi hittade däremot en mindre lutning för att få känna lite på skråegenskaperna och även här gör den 36” smala framvagnen intryck. Den känns lättare att hålla kvar kontrollerat på skrå. Något som jag också satte sina intryck var att den gör inte ”wash out” på samma vis som kusin summit gör. Kan det vara så att Shorty tunneln gör sig hörd här? Det ska vi givetvis testa mer under säsongen när brantare terräng och förhoppningsvis mer snö hittat hem. Några personliga anpassningar och lite extratillbehör är något som givetvis kommer att synas på maskinen framöver, håll utkik!

Läs fler Sledtrax testar

Kontakta din lokala Lynx handlare:

E-SON

SN MOTORSERVICE

AUTO BLÅ

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen