Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

LYNX BOONDOCKER DS 3900 850 E-TEC – HÅRDROCKS-FINNEN SKA HÅRDTESTAS!

Det gick inte att ta miste på Janne Tapios och övriga på Lynxfabrikens stolthet när de lättade på skynket för den helt nya Radien plattformen förra vintern. Här fick vi nu se den nya 850 E-TEC motorn i en helt ny plattform med radikala förändringar och en ny grym design. Lynx Boondocker DS 3900 850 E-TEC blev därför ett självklart val i årets långtestflotta, där vi nu ska testa fram om maskinen lever upp till de minst sagt höga förväntningarna. Följ med oss i vinter bakom styret på en av årets största nyheter.

Med buller och bång kom det massor av nyheter på Lynx pressvisning som ni kanske förstått. Är det då inte bara en Summit 850 med Lynxdekaler? Nope inte alls! Här har ingenjörerna på Lynx jobbat hårt med att bevara sitt egna DNA. Inte minst märktes det på självaste Janne Tapio som blivit en jäkel på engelska under dessa utvecklingsår av Radien chassit. Anledningen är att de haft ett närmare samarbete än tidigare med ingenjörerna på Ski-Doo fabriken i Kanada. 
Det känns stort att Finnarna har haft stort stöd från allra högsta ledningen på BRP för att ro i hamn detta projekt, och även för att Lynx ska få vara just Lynx.

Det första man lägger märke till är att man råkat montera “fel” chassi på Boondocker DS maskinerna. Tunneln skulle helt klart suttit på en kortare maskin, eller? Nej det är inte en firmafest som gått överstyr utan här har man verkligen testat nya grepp i jakten på en ultimat lössnömaskin.
Tunneln är kortare för att undvika att den hänger upp sig i snön lika lätt och därigenom får man mera tryck på mattan. Man får såklart istället se upp med skidresen nu när det inte finns någon inbyggd “wheeliebar” längre.

Vi ställde också frågan om kylningen påverkades negativt av en kortare kylare, men med den nya effektiva kylaren ska det inte vara några bekymmer. För att säkra kylningen ytterligare sitter det en liten stänkskärm i plast vid dom bakre vändhjulen. Därifrån ska snön följa med in emot tunnelkylaren.

Hur det kommer att fungera i praktiken med varierande före återstår att se, det enda vi med säkerhet vet är att det ska bli riktigt spännande att testa den här nytänkande konstruktionen.

Boggien känner vi igen sen tidigare men vid en närmare granskning ser man att även här har det hänt en hel del. Förändrad geometri för ge maskinen ännu bättre lössnöegenskaper, och den bakre svingen är helt ombyggd.
Numera går länkarmarna bredare och infästningen sitter på utsidan av boggiskenorna, det man får ut av det är ett större utrymme mellan stagen som gör det svårare för snö och is att fästa, det enkla är ofta det smarta.
Framdelen på nya Boondockern har fått ett rejält ansiktslyft och formspråket är lite rundare än på koncernsyskonet. Istället för att göra sidokåporna så tighta som möjligt upptill har man gjort lite rundare och snällare linjer där man normalt har sina knän. Här ska man enkelt kunna glida fram med benet efter kåpan beroende på vart man vill fördela sin vikt på maskinen.
Inte riktigt lika indragen som på Summiten, däremot har man gjort kåporna betydligt smalare nertill (där det är viktigt). Det gör att det är mindre som drar i snön vid djupa nerlägg och mindre yta som skotern kan hänga upp sig på.
Även fotstegen bakom kåporna är betydligt smalare än fotstegen som Ski-Doo kör med. Det skiljer faktiskt cirka 20mm per sida jämfört med Ski-Doo, och hela 45mm smalare per sida jämfört med REX2 chassit.

En annan stor nyhet som hjärnorna på BRP klurat fram är SHOT. En starthjälp som endast väger cirka 1kg vilket i denna viktjakt är väldigt lite.
Som jämförelse väger en vanlig elstart cirka 9kg. SHOT-systemet däremot behöver en initial manuell start som gör att motorn kan ladda upp en kondensator på endast 30 sekunder. Därefter har man energi lagrad som gör att man kan starta skotern med en knapptryckning.
Strömmen går rätt in i generatorn som för en stund förvandlas till en elmotor och vrider runt motorn. En helt genialisk uppfinning som förmodligen kommer att glädja oss lössnöfantaster. Åtminstone om tekniken fungerar lika bra som det är tänkt…

Självklart har vi utrustat vår långtestmaskin med SHOT och det kommer minst sagt bli spännande att testa i alla tänkbara förhållanden, och även se hur lång tid efter man stängt av motorn som man kan starta den med SHOT knappen vid låga temperaturer.

Vi hade även möjligheten i våras att välja mellan 2 olika mattor där den ena har 64mm höga kammar och den andra 76mm.
Vi har valt att köra med 76mm höga för ytterligare lite mer grepp i pudret. Inte nödvändigtvis att man tar sig högre upp…
Men maskinerna brukar bli lite mer lekfulla med mer grepp och det är lättare att lyfta skidorna på “beställning”. De lägre kammarna kan vara bra många gånger, framförallt vid brant klättring uppför då maskinerna brukar hålla ner skidorna lite bättre. Även hastigheten på mattan kan vara lite högre.
Men lekfullhet och bus stod högre upp på vår lista och vi valde det värsta som fanns från fabrik på en gång. Vi är väldigt spända på att se hur nya Lynxen kommer att fungera när vi får möjlighet att lägga mer timmar och mil på denna nyhet, kan det till och med vara året där Lynx tänker slå sig fram högst upp i lössnötronen?
Även om konkurrensen är stenhård tror vi inte att det är helt omöjligt i alla fall.
Följ med oss på Sledtrax och Lynx Boondocker 3900 DS 850 E-TEC äventyr under denna vinter som vi hoppas kommer att slå alla snörekord.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen