Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax testar

YAMAHA SIDEWINDER M-TX LE 153-EFTERLÄNGTAD ORM MED RÄTTA LÄNGDEN?

Förra vintern satte Yamaha Sidewinder en ny standard för effekt i en fabriksmonterad snöskotermotor. Ska man vara värst är det nu mer 180+ som gäller. Man erbjöd en bred flora turboladdade maskiner i en rad olika utföranden med massor av kamhöjder, mattlängder och spårvidder. Likt förbenat var det en modell som svenska skoterköpare saknade. Men 2018 kommer den, maskinen som ska täppa till hålet i svenskarnas önskelistor, Sidewinder M-TX LE 153″. En intressant släde som blir en given spelare i Sledtrax laguppställning 2018.

Ja nog jäklar gav Yamaha Sidewinder M-TX 162″ eko bland lössnöfolket förra vintern! Effekten slog alla på fingrarna och de redan frälsta fyrtaktsåkarna jublade medan skeptikerna i stället tog korn på maskinens eventuella nackdelar. Allt som vanligt alltså. Tänk om alla tyckte lika, vilka tråkiga kvällar vi skulle ha på after skoter…

Hur som helst, pulver i överflöd fanns, inget snack om saken och maskinens ohyggliga klättringsegenskaper gick inte heller att snacka bort. I synnerhet uppför en öppen fjällsida, där maskinen visade sig i det närmaste ostoppbar. Kraften i Genesis 180 motorn skyfflade maskinen uppför branter som nästan verkade omöjliga. Branter som för tio år sedan nog faktiskt var just omöjliga, men Sidewindern såg till att plana ut dessa. Snarare modet hos chauffören än lutningen på fjället som fällde avgörandet.

Men det var kanske just det som var kruxet. Vi kör inte mest på det sättet här i Sverige, eller övriga norden heller för den delen. Vi krigar oss oftare fram i skogsbeklädda branter. Inte sällan är det till och med väldigt trångt mellan träden och därmed är kraven på smidiga maskiner större än hos de som mest bara klättrar rakt uppåt utan hindrande träd i färdvägen.

Snabba beslut och tvära svängar i trång skog underlättas definitivt av en smidig maskin. Då blir skillnaden mellan 162″ och 153″ ganska stor.
Kanske var det just därför som många saknade en 153 tummare i Yamahas mountainprogram? I och för sig ett sundhetstecken. Att man ser till hur man använder sin snöskoter och inte bara till vad som är fränast på marknaden just nu, menar vi. Med detta sagt har det alltså blivit dags för Sledtrax att ta oss an Yamaha Sidewinder M-TX 153″, en av 2018 års hetaste maskiner.
Genesis 180 motorn lovordade vi förra vintern. Vi körde två Sidewinder som långtestare och båda fungerade klockrent hela säsongen. Effekten och effektkurvan är lika imponerande som förbluffande! Yamaha har lyckats skapa en motor som levererar kraft i alla möjliga former.

Inga problem att smyga fram med motorn strax över inkopplingsvarv. Inga ryck, inget bludder. Full gas på det och vips har mysoverallen byts ut mot racing dito. Spannet på effekten imponerade stort på oss förra vintern. Flera av varandra oberoende bromsningar (effektmätning, reds. anm.) under 2017 gav vid handen att motorn snarare gav närmare 200 hk, än de 180+ som Yamaha själva säger. Detta är inget som vi tvivlar på efter att ha åkt Sidewinder en vinter. Enda frågetecknet vi hade efter förra säsongen var, “Varför är ni så blyga Yamaha!” Får man en chans att slå alla på käften ska man väl ta den? Förvisso slog man ju alla andra rätt så rejält med enbart 180+, men ingen minns en fegis…
Förutsättningarna att Sidewinder M-TX 153″ ska få ner effekten i backen får anses som goda. 76 mm kammar torde göra jobbet på ett tillfredsställande sätt och bandlängden 153″ (3886 mm) är ju egentligen inte så kort trots allt. Nåväl, förväntningarna inför vintern då? Jo, minst sagt skyhöga! Vi hade ju förmånen att testa dessa slädar under några högintensiva dagar i West Yellowstone, Montana, USA i början av mars förra vintern. Provkörningar som gav mersmak. Skillnaden mellan 153 och 162 upplevde vi som relativt tydliga, till den kortare maskinens fördel. Då satte vi egenskaper ute bland träden högre än egenskaper för körning rakt upp.

153:an skämdes inte för sig när det kom till klättring, absolut inte. Men då det matade på och det började bli sådär brant att det nästan blev otäckt, då lättade den kortare Sidewindern enklare på skidorna och slutligen tvingades vi släppa på gasen och vända neråt igen.

Men ute i skogen, där träden stod tätt trots att det var brant, där överglänste 153 tummaren sin längre broder. Dels svängde den lättare runt trädstammarna, men hela körupplevelsen var betydligt smidigare.
Visst finns det lättare maskiner på marknaden, så är det. Men viktigare är hur dessa kilon fördelas och hur helheten fungerar. Här blev vi lite förbluffade faktiskt. Chassiet upplevdes som väldigt välbalanserat och tillsammans med den mäktiga motorn levererade 153 tummaren smidighet långt bortom våra förväntningar.

Just kraften i motorn blev snabbt en god och pålitlig kompis. Det krävdes några fastkörningar och övriga mer eller mindre spännande ögonblick innan känslan satt där, men när den väl infunnit sig spred sig leendet från öra till öra under hjälmen och nerläggen blev djupare och djupare.
Det var körningarna i USA det, nu kan vi knappt bärga oss innan det blir dags att se vad maskinen går för på svensk mark. Snöförhållandena skiljer sig åt en del, men träden står minst lika tätt och bäckravinerna är lika jobbiga.

Förra säsongen tillbringade undertecknad som en del av er säkert kommer ihåg, i sadeln på en Sidewinder B-TX SE 153″. Man skulle kunna säga att grundskolan med turboladdad fyrtaktsmotor är avklarad och det nu blivit dags för högskola. Alltså skola på hög höjd med Sidewinder M-TX LE 153″ som skolkamrat/lärare. Mattlängden är den samma, men där upphör likheterna.

Att konceptet med B-TX SE 153″ fungerar är jag den förste att skriva under på och nu ska det bli spännande att se hur M-TX LE 153″ levererar. Maskinerna liknar ju varandra på många punkter, men M-TX LE 153″ är utvecklad enbart med lössnökörning, klättring och framkomlighet i åtanke.
M-TX innebär att maskinen är specialiserad för lössnö, klättring och friåkning med allt vad det innebär rent utrustningsmässigt. I synnerhet hur de nya FOX Float QS3 och QSL stötdämparna fungerar ute i verkligheten är vi spända på. QSL dämparen har en intressant “Lock Out” funktion som gör det möjligt att helt spärra dämparen vid exempelvis klättring där det är riktigt brant.

Helt klart ska det bli spännande att se hur den levererar över en hel vinter på svensk mark och hur den står sig i konkurrensen i den knallhårda Mountain 150 klassen. Utan att avslöja för mycket, kan vi berätta att vi har en del spännande utmaningar på gång.
Nu återstår bara väntan på snö och maskin. Mörkret kryper över oss, kylan gör sig påmind och långsamt ökar snödjupet. Snart, snart blir det åter dags att stoppa handen i ormgropen. Vi är laddade och redo. Häng på, snart åker vi!

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen