Kontakta oss

Sledtrax testar

LYNX BOONDOCKER RE3900 850 SHOT- SLUTSUMMERING

Hösten är här, alla vackra färger skvallrar om att vintern äntligen är i antågande. Dagarna blir kortare och nätterna mörkare. Temperaturen har sakta börjat dala och vissa morgnar håller den sig på rätt sida om nollan. Vintern är med andra ord på väg med stormsteg. I vanligt Sledtraxmanér är det hög tid att utvärdera fjolårets långtestmaskin. Häng med på en sista utvärdering av vår Lynx Boondocker RE3900.

Lokatten dök upp redan i oktober, efter ett kort besök på Ulf S Bilar och ett handslag senare var pärlan i mina ägor. Efter det kom den där ständiga väntan på vitt guld. Som vi alla säkerligen minns ville inte riktigt vintern greppa tag ordentligt. Mängden snö och missnöje går att diskutera i evighet. Men en klockren allroundskoter som Lynx Boondocker RE3900 gjorde ändå vintern till ett sant nöje.

Hoppet från en Ski-doo Freeride s-36 154 tum såg till att bekantskap och invänjning med Lynxen gick smärtfritt. Det allra första turerna skedde i enbart frusen myr med dryga 40 centimeter bottenlös snö. Med sådana förutsättningar är det svårt att bilda sig någon vettig uppfattning, men när suget tar över får man allt leta sig till ställen där man inte gör skada och köra av sig den största abstinensen.

PREMIÄREN 

Den stora dagen för en fulländad premiär skedde i mitten av januari. Nu hade Merparten av Team Sledtrax mötts upp för en trevlig lekstund i pudret. Vi hann köra ganska precis en halvmil, så hittar undertecknad av en dold sten under snön på ett gammalt skoterspår. Här knycklade vi stora delar av framvagnens högra sida inklusive stötdämparen, allt i ett nafs. Turen blev minst sagt kort och kostsam. Om ni följt med vid tidigare rapportering från maskinen, så minns ni kanske att den personifierades en aning i form av en 36 tums Z-brozframvagn istället för den 38 tum breda original.  Nu fick vi akut uppsöka Modshop för framvagnsdelar. I samband med detta passade vi även på att montera ett par Fox Float 3 evol R.

En annan sak som monterades för att göra det enklare att färdas obehindrat mellan fotstegen var Lynx egna variant av låg dyna. Den är ca 4 centimeter lägre än originaldynan. Fyra centimeter kan låta lite, men Patrik Sjöberg kastade sig över höjdhoppet på 2,42 meter. Hade stången legat på 2,46 meter hade han gått bet. Skillnaderna är ibland obetydliga på pappret men avgörande i verkligheten. Visst är det många gånger mot andra hållet också, men inte i vårt fall. När vi ändå var igång så monterades ett CFR-styre med en tre tums styrhöjare. Totalt med denna kombo blev styrhöjden ca fem centimeter lägre än original. Helt perfekt gentemot längden på piloten (174cm).

Lynx Boondocker RE3900 är kort och gott en otroligt välbyggd maskin med många fördelar. En stor fördel i snöfattiga vintrar är mångsidigheten i den brutala pps2 boggien. Här får konkurrenterna verkligen svettas ifall de vill ha en chans att hänga med på puckelpist. Geometrin och de väl tilltagna Kyb 46 stötdämparna med kashimacoating i boggien gör att det inte finns någon gång jag kan minnas att de bottnat ordentligt. Det vi vet är att desto hårdare den pressas i gupp desto mjukare blir färden. Kvalitetsmässigt är Lynxen en fröjd.

Kåpor, reglage och andra detaljer andas premium. Däremot så imponerar inte mätartavlan på oss. Den försvinner lätt i snön då den yr, och är svåravläst i jämförelse mot konkurrenterna. Här finns definitivt förbättringspotential.

HUR UPPLEVDE VI LOKATTEN I LÖSSNÖ?

När det äntligen kom sjuttio centimeter med nysnö en bit in i mars visade det sig att skotern fungerade förträfflig i lössnö. Den 63.5 mm högkammade mattan spann lite extra jämfört med broder Boondocker DS med 76 mm kamhöjd men popupen ur snön var godkänd. 

Med lite mer satts in i backarna än en fullblodsklättrare, fixar den branta partier utan att du behöver skämmas. Önskar du det där lilla extra specifikt i lössnö så är en renodlad summit som exempel ett bättre val. Men då får man istället tumma på ledegenskaperna.

HUR HAR REMMARNA HÅLLIT?

En intressant aspekt på brpmaskiner är snacket om remproblem. Något även vi råkat ut för.. Första remmen levde ett förvånansvärt kort liv, den andra lika så. På knappt 30 mil var två remmar finito. Här kan fort skeptiker klia sig flintis, men BRP kom ganska tidigt in i säsongen med en riktigt trevlig nyhet. En rem som skulle hålla betydligt bättre skulle börja tillverkas och bli tillgänglig. Här var vi snabba att kränga på en sådan rem med beteckningen 571.

Nu började det hända grejer, till en början var vi väldigt skeptiska, men det visade sig att den här remmen verkar hålla måttet. Med 60 mil på samma rem i både bottenlös pudersnö och tung blötsnö gick våra tvivel från hopp till tro. 571:remmen kunde bytas ut mot 531 ifall man hade en sådan inköpt sedan tidigare, en sak vi tackar för.

VÅRKÄNNINGAR

När vintern kommit så långt att våren börjat ta över fick vår eminenta allroundmaskin axla en ny uppgift, nämligen som pulkdragare. En förstärkt dragbåge monterades och ett drag. Även Isrivare monterades, något som inte sitter standard på Lynx Boondocker RE3900. Ett litet minus i kanten, det bör sitta standard på alla längre maskiner av denna karaktär.

HUR FUNGERADE DEN SOM PULKDRAGARE OCH FAMILJESKOTER?

Kort och gott, helt ypperligt. Trots att vissa morgnar innehöll ledpartier milvis i hård packad snö så klarade vi oss från att motorn gick varm. Självklart stannade vi med jämna mellanrum för att hjälpa slidsen med lite snö för att inte nöta i onödan, då passade vi även på att skotta på kylaren. Vi hade klarat oss utan att göra det, men det sitter i som en gammal vana.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING

Om vi tar en titt på bränsleförbrukningen så kan vi konstatera att den varierat ganska så mycket. Första körningarna med rå motor och i lössnö sprängde vi femlitersgränsen just och pass. Efter inkörningen så sjönk snittet ordentligt. Vi hamnade på ett totalt snitt över säsongen på 2.98 liter/mil vilket kan anses som bra. Med pulkan efter maskinen och familjen lastad så visade snittet så lite som ända ner till 1.3 liter per mil. Här måste jag säga att vi blev ganska imponerade. Hade man kört lugnt utan pulka tror jag att snittet skulle kunna hamna på litern blankt. En sak till som är intressant att nämna är att vi testade även Shot på denna maskin. Om ni minns från Freeriden jag körde i fjol så strulade Shoten en hel del. På Lynxen har den fungerat varenda gång utan att faila.

SAMMANFATTNING 

Lynx Boondocker RE3900 är som sagt väldigt mångsidig. Är man osäker och inte vill tumma på varken lössnö eller tuff ledkörning är maskinen en fullträff. Den är inte den lättaste maskinen på marknaden, men det sitter förstärkningar lite här och var så den tål extremt tuff hantering. Största nackdelen med Re 3900 är priset, som senaste tiden skenat iväg en bra bit jämfört med konkurrenterna. Med det sagt avtackar vi denna Lokatt och hoppas på en galen snövinter 2020.

Se vår review av LYNX BOONDOCKER

Besök din Lokala Lynx handlare

AUTO BLÅ

SN MOTORSERVICE

E-SON

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen