Kontakta oss

Trax impressions

LYNX RANGER 49 PRO – OMTYCKT FAMILJEMASKIN TAR NY SKEPNAD OCH SLÄPPER PÅ HÄMNINGARNA

Ny look, mindre vikt, mer klös i mattan, tystare, enklare att manövrera, kylning som fungerar i alla lägen – förväntningarna på denna medlem i Lynxflottan var höga efter första anblicken. Hade transformationen från arbets/familjemaskin till lössnöhybrid varit lyckad? Med ett snödjup som vi inte mött förut och lössnöförhållanden utöver det vanliga tar vi pulsen på Lynx-flottans lättviktare och stora nyhet 2024, Lynx Ranger 49 PRO.

Redan på vägen ut från baslägret med siktet inställt på den djupa snön på högre höjder, inser vi att den nya Radien2 plattformen har lössnömaskinens egenskaper – den är smal, smidig och lätt att manövrera. Känslan av arbetsmaskin är nedtonad men inte helt försvunnen. Den har en tystare gång då det är extra isolering i motorrummet samt mindre vibrationerna från motorn då fyrpunktsmotorfästet dämpar dessa.

Motor som levererar

Den Lynx Ranger 49 PRO som vi testade var utrustad med den pigga, välbeprövade och inte minst bränsleeffektiva 600 R E-TEC motorn, som levererade över förväntan trots att det bar iväg upp på höga höjder. Den finns också att få med 850 E -TEC på 165 hk och då lär man få hålla i sig. Båda modellerna är utrustade med elstart och manuell start, vilket vi tycker är riktigt bra för speciellt i sträng kyla kan det vara svårt att dra i gång motorn. Den har också elektrisk backväxel (RER) och som standard sitter även luftkyld kylare med fläkt under huven och risken för varmkörning minimeras därmed.

Smidig som ett lodjur

En stor nyhet med Lynx Ranger 49 PRO är att man använder den kända Radien2 plattformen. Den ger funktionell och målinriktad design, bjuder in till aktiv körning där den smala dynan bidrar till att man lätt kan förflytta sig från sida till sida och ger den smidighet som man vill ha. Fotstegen är anpassade till djupsnökörning och skråkörning, de är smalare och har håligheter som gör att snön ramlar igenom dem i stället för att packas fast på dem. Den smalare LFS framvagnen med sina böjda nedre A-armar, samt det faktum att maskinen är nedbantad hela 9 kg, drar också sitt strå till stacken när det gäller smidigheten.

Bättre lössnöegenskaper

I sin nya roll som allroundmaskin har Lynx Ranger 49 PRO frångått den ledade boggin och nu sitter det en PPS² DS+ boggifjädring i maskinen. Konceptet med oledad boggi känns bekant från många djupsnömaskiner där den enkla och lätta strukturen och den flacka anfallsvinkeln tillsammans med PPS² DS+ boggifjädring ger bra bärförmåga och fina köregenskaper. Även när det gäller mattan har man tänkt lössnö, den är utrustad med PowderMax-matta med en kamhöjd på 64 mm som skottar på bra i den fluffiga snön. I boggin sitter KYB 36 dämpare som både centerdämpare och bakre stötdämpare.

Vad finns kvar av arbetsmaskinen?

Man har satsat stort på att förbättra lössnöegenskaperna, men kvar finns ändå arbetsmaskinen. Här kommer den fina kylningen till pass, det går utmärkt att smyga fram med släden kopplad. Man sitter fortfarande skyddat bakom en hög ruta, även om den är något lägre än tidigare. Möjlighet finns att utrusta Lynx Ranger 49 PRO med 1+1-dyna som enkelt fästes med LinQ-fästen. Packlådor är viktiga vid arbetspassen och på maskinen finns Multi-LinQ-plattan som gör det enkelt att byta lasttillbehör efter behov och även drag sitter monterat som standard. Nytt för i år är fyra effektstarka LED-moduler i fronten, vilka med hela 4800 lumen ger ett starkt vitt ljus som är bekvämt för ögonen och gör att man lätt upptäcker eventuella hinder i terrängen.

Sammanfattningsvis 

Vi upplevde Lynx Ranger 49 PRO som en klart godkänd lössnöhybrid, det var lätt att styra runt bland träden i den djupa snön och känslan var verkligen djupsnömaskin, samtidigt som den uppförde sig väl vid ledkörningen. Den kan enkelt kan gå från sportmaskin till touring eller arbetsskoter, en maskin för den som vill ha stort användningsområde – en riktig hybrid! Känt faktum är att syret är glest i luften på hög höjd, vilket vi märkte då man blev rejält andfådd vid minsta ansträngning. Maskinens motor märkte också av detta och det blir därför intressant att prova den här hemma i mer normala syreförhållanden, för att inte tala om hur vi ser fram emot att prova det andra motoralternativet – 850 E-tec.

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Läs fler Sledtrax Testar

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Kontakta din lokala LYNX handlare:

MJM POWERSPORTS

LINDROTHS MOTORCENTER

CROSSFIX

KALIX MASKINER

LJUNGBERGS MOTOR

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

E-SON MASKIN

SN MOTORSERVICE

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen